Örökség — 1. szerző, melléktörténet

Leírás: Nehéz és fájdalmas, mikor valamelyik családtag meghal, de az emlékek megszépítenek mindent, és még a kedves rokon hóbortjai is szerethetővé válnak. A tárgyak néha több jelentőséggel bírnak, mint azt gondolnánk.

Korszak: 22. 1945–1956, egyetemes

Jellemzők: Humor

Figyelmeztetések: nincs

Korhatár: nincs

Szavak száma: 2814

Örökség

  Azt hiszem, az én nagyapám volt a földkerekség leghóbortosabb embere. Szerettem őt, elvégre melyik kis poronty ne rajongana egy ilyen hóbortos, gyerekes, mindig mosolygó, milliónyi történetet tudó őst, aki ráadásul rá is ér foglalkozni vele órákon keresztül. Mindehhez még hozzátársult a nagyi kiváló meggyes sütije, egy nagy bögre kakaó, a kandallóban lobogó tűz, valamint a rejtélyes padlás, ahonnét rendszeresen furcsa és titokzatos tárgyak kerültek elő. Gyermekkorom legszebb emlékei a nagyszüleim házához kötődtek.

Furcsa volt visszatérni ide annyi év után, egyedül, komor gondolatokkal fűszerezve. Megörököltem a kedves, idős házat, csakhogy immáron senki sem várt tárt karokkal a verandán. Nagyim virágoskertjében a gaz hódító útra indult, mind jobban terjeszkedett a libatop, az ódon fakerítés pedig több helyen is hézagosan mutatkozott, akár egy kilyuggatott sajt. Az utolsó években nagyapám már nem bírta rendben tartani az udvart.

A ház előtt ott árválkodott kedvenc almafám, melynek ágai olyan alacsonyan kezdődtek, hogy már ötéves koromban erős késztetést éreztem a megmászására és fejem betörésére. Tövében még mindig ott lapult az a nagy kődarab, mely alatt rendszerint békák hűsöltek nyaranta – az én legnagyobb örömömre. Imádtam játszani velük, megijeszteni őket, összefogdosni mindet, aztán nagylelkűen hagytam, hogy infarktus után megpihenjenek. Igazi jó gyermek voltam. Odaléptem hát, megemeltem, akárcsak régen. Most csupán egy meztelencsiga pillantott fel, már ha annak lehet nevezni azt a furcsa mozdulatot, amit tett, viszont rajta kívül semmit sem találtam, így hát csalódottan tettem vissza a helyére a követ.

– Hát persze – sóhajtottam. – Miért is lenne szerencsém…?

Előkerestem táskámból a kulcsokat, és kinyitottam a bejárati ajtót. Bementem az előszobába, levettem a cipőmet, és beleléptem az odakészített papucsomba. Mindig ott várt, mert mamám sosem tudta, mikor toppanok be valami roppant fontos hírrel, azt pedig nem szerette, ha sáros lábbelimmel végigszaladtam a kedvenc szőnyegén. Mindehhez pár keserű tapasztalat szükségeltetett, ám utána sosem tették el a papucsot. Igaz, az utóbbi években ritkán vetődtem erre, de a régi szokás ezt követően is megmaradt. Mindig visszavártak, és továbbra is ugyanúgy bíztak bennem, ahogy egy gyermekben.

– Megjöttem – suttogtam erőtlenül a néma háznak. – Az elkóborolt bárány újra itt van.

Összeszorult a szívem a kihalt helyiségek láttán. Ugyanolyan volt minden, akárcsak tíz vagy húsz évvel ezelőtt. Ide talán pihenni járt az idő is. A csendet csupán a régi óra percenkénti ütései zavarták meg, mégis, mintha egyszer csak hallani véltem volna nagyapám csoszogását.

Azonnal a nappaliba siettem, ám az is kongott az ürességtől. Leültem az én kis piros bársony fotelembe. Mellettem balra a kihűlt kandalló, előttem papám hintaszéke. Mindig itt hallgattam a meséit, melyekről csak később tudtam meg, hogy nagyrészt igazak. Az öregem mindig ilyen rafinált volt. Történelmet tanított fiatalabb korában a helyi iskolában, és lassan bennem is elvetette a régmúlt szeretetének magját, mely hamar kicsírázott, és immáron én is tanárként dolgozom.

Egy pillanatra lehunytam szemeimet, és visszaemlékeztem a régi időkre. Gyakran mesélt nekem az indiánokról, ilyenkor mindig lehozott pár érdekességet a padlásról: íjat, medvekörömből készült nyakláncot, tollakból álló fejdíszt. Igazán hatalmas gyűjteményt halmozott fel az évek alatt, bár fogalmam sincs, miként jutott hozzájuk. Nem is foglalkoztam vele, nehogy kiderüljön valami sötét dolog, mely beárnyékolná ezeket a kedves emlékeket. Néha a verandán ültünk, néztük a naplementét, és akkor mesélt nekem harcokról, melyek a nagy óceánon túl estek meg, a hatalmas falról, melyet éveken át építettek a keleti emberek, hogy megvédjék magukat. Beszélt hős szamurájokról, híres lovagokról, királyokról és királynőkről, tudósokról és szegény emberekről. Imádtam hallgatni őt. Mire iskolába kerültem, jobban ismertem az anyagot történelemből, mint maga a tanár.

Felpillantottam, mikor az óra hangosan gongva elütötte a tizenegyet. Tudtam jól, hogy még dolgom van, nem ábrándozhatok túl sokat. Fájó szívvel ugyan, de felálltam, és nekikezdtem kicsit takarítgatni. A temetés óta nem jártam itt, ami immáron nyolc hónapja volt. A por ennyi idő alatt tekintélyes méreteket öltött, ki kellett nyitnom minden ablakot, ha nem akartam megfulladni az allergiám miatt. A nyarat itt szándékoztam eltölteni, ha már megadatott a lehetőség, tehát ki kellett pucolnom az egész házat. Nagyon untam már Denver embertömegét, szükségét éreztem egy kis vidéki életnek. Ez a hely pedig erre igazán alkalmas volt, messze mindentől, még a legközelebbi település is félórányi autóútra feküdt. Teljesen egyedül lehettem a kanadai rengetegben, kiélvezhettem a csendet és nyugalmat, a fenyők kellemes gyantaillatát, a levegő tisztaságát. Félni nem féltem, elvégre még mindig ott állt a sarokban nagyapán puskája, mellyel megtanított lőni. Ide még a postás sem járt, újságost semerre sem láttam, így végre elzárhattam magam a külvilág borzalmaitól. Igaz, a világháborúk véget értek, de ettől függetlenül a helyzet keveset javult. Az újságok tele voltak a gondokkal, amiktől felállt a szőr a hátamon.

Észak-Korea megtámadta Dél-Koreát.

Kína megszállta Tibetet.

Maurice Herzog és Louis Lachenal francia hegymászók elsőként érték el az Annapurna 8092 méter magas csúcsát.

Háború bármikor kitörhet Oroszországgal. Atomháború!

Mindenhol csak ezekről beszéltek az emberek, az utcákon, a munkában, az étteremben… Időnként közbeszúrtak ugyan pár jelentéktelen hírt is, de aztán megint jöttek a háborúkkal. Elegem volt az egészből, úgy akartam tenni, akár a strucc: bedugom a fejem a földbe, és akkor minden rendben van. Sajnos a valóság sosem lehet olyan szép, mint azok a történetek, melyeket papám kitalált a valós események alapján. És amit legjobban fájlaltam mindig is, hogy sosem lesz annyi dollárnyi megtakarításom, hogy meglátogathassam azokat a helyeket, melyekről beszélt.

Mindezen gondolatok közepette a padlásfeljárónál álltam meg. Szinte áhítattal néztem fel a magasba. A lépcsősor végén ott állt az az ajtó, melyet korábban sosem nyithattam ki, ahová csak nagyapám mehetett fel, és ahol annyi kincset őrzött. Most már az enyém…

Letettem a seprűt, és lassan, kissé félve mentem fel. Egy pillanatra megálltam az ajtó előtt, és a hátam mögé lestem. Senki sem akart megállítani, mégis olyan érzés kerített hatalmába, mint mikor valami rosszat tettem. Pedig most – kivételesen – erre semmi okom sem volt. Nekiveselkedtem hát a feladatnak, feltűrtem ruhám ujját, a tenyerembe köptem, és utánam az özönvíz!

Alaposan meg kellett lökni az ajtót, hogy kinyíljon, így hát elhatároztam, miután a holtakat is felverte a nyikorgásával, hogy első dogom lesz másnap megolajozni a zsanérokat. Odafent sötétség és még több por fogadott. Vakon tapogatózva próbáltam eligazodni, ám hamar feladtam a próbálkozást. Tudtam, hol az ablak, de eljutni odáig lehetetlennek tűnt. Kénytelen voltam lebattyogni a konyhába, kerestem egy gyertyát, és végül azzal indultam vissza, reménykedve, hogy robbanószert nem gyűjtött az ősöm. Fortuna mellettem állt, a gyertya segítségével pillanatok alatt megtaláltam az utat az ablakhoz, és széthúztam a sötétítőket. A gyenge fény elárasztotta az emeletet, nekem pedig a szám is tátva maradt a döbbenettől.

Nem is igazán a por lepett meg, noha az sem volt piskóta, a lenti mennyiséghez képest egy egész sivatag költözött ide fel. Viszont az a kupleráj… Egy harctér ehhez képest semmi sem lehet. A káosz csak rosszul értelmezett rend. Én még ennyi vackot összehordva, egymás hegyén-hátán tárolva életemben nem láttam! Mintha tornádó söpört volna végig, a világháborús fegyvereken pihent egy kopott, rézből készült sarkantyú, mellette bélyeggyűjtemény hevert a törött lábú széken, alattuk pedig egy grizzly bőre nyújtózkodott. Meglepett, az biztos. Egy gyűjtő számára igazi kincsesbánya lehetett mindez, de nekem, aki csak pihenni jött… Nos, kicsit félelmetes, és nem kicsit bosszantó, hogy mi a fenét kezdhetnék ennyi lommal. Az addig oké, hogy én is szeretem a történelmet, de ezt túlzásnak tartottam. Foglalják a helyet olyan tárgyak, melyek némelyike múzeumba való. Nagyapám valóban bogaras volt egy kicsit.

Csak most kezdtem el csodálni és tisztelni drága mamámat, aki olyan áldott jó lélekkel rendelkezett, hogy még e furcsaság fölött is szemet hunyt, pedig igazán nehéz lehetett minden nap úgy felkelni, hogy sosem tudhatta, mikor szakad rájuk a padlás a milliónyi kacat súlya alatt. Szegény nagyi, én sem könnyítettem meg a dolgát az állandó kalandozásaimmal, aprócska csintalanságaimmal.

Hirtelen zajt hallottam lentről, bár először a medve irányába néztem, noha a hang egyértelműen a bejárati ajtó felől jött. Sosem rajongtam a nagytestű állatokért, a medvéktől pedig egyenesen féltem, mióta egyszer szembetalálkoztam egyikükkel az erdőben.

– Van itt valaki? – hallatszott lentről egy erős férfihang.

Azonnal letrappoltam a lépcsőn, és mosolyogva fogadtam váratlan vendégemet, pedig ez utóbbi igen nehezemre esett. Az egyedüllét miatt jöttem erre a helyre, és tessék, első nap… Legszívesebben azonnal kipenderítettem volna a szűrét.

– Jó napot – köszöntem. – Ön kicsoda? – Reméltem, nem túl ellenszenves a hangom, bár a férfi arcáról semmit nem tudtam leolvasni a bosszúságon kívül. Pedig engem zavartak meg, mégis ő tűnt dühösebbnek.

– Én is ezt akartam kérdezni – mordult rám nem túl szívélyesen. – Ez a ház jelenleg lakatlan, rám lett bízva, hogy ellenőrizzem rendszeresen. – Egy olyan információt osztott meg velem, amit korábban elfeledtek elmondani nekem. Gyorsan tisztáznom kellett a helyzetet, hacsak nem akartam, hogy kirúgjanak a saját otthonomból.

– Én vagyok az új tulaj – jelentettem ki határozottan. – Amanda Carter. Örvendek.

A férfi letaglózva állt pár pillanatig, majd hirtelen a szemében felismerés csillant, nyilvánvalóan rájött, hogy látott már engem valamikor.

– Kevin Russel – mutatkozott be végre.

Ismerősen csengett ez a név. Alaposan végignéztem rajta, mert valahonnét rémlett nekem az arca. Fekete, vállig érő haj, sötét szemek, keskeny száj, erős arcélek. Egyszerű farmert és egy fekete pólót viselt. Lázasan törtem a fejem. Hol láttam én már ezt? Aztán egyszer csak belém csapott a felismerés.

– Az a Kevin?! – kiáltottam fel boldogan. – Aki állandóan túrta az orrát?

Attól tartok, nem pont erre számított. Az álla ugyan a helyén maradt, de mindenesetre a száját eltátotta döbbenetében. Igen, mindig értettem hozzá, miként fényezzem magam mások előtt, viszont talán ez volt eddigi karrierem csúcspontja.

– Nos… igen – heherészett a kínos szituáción. – Másra nem is emlékszel?

– Dehogynem – nyugtattam meg jószívűen. – A szoknyámra kented. – Sosem tudtam fékezni a nyelvem. Anyám mindig szidott érte, próbált rávenni, hogy gondolkozzam előbb, aztán fecsegjek, de sajnos ez mindig csak utólag jutott eszembe. Talán a férjem is ezért hagyott el fél év után…

– Eh… Mit keresel itt? – Jó ötlet volt tőle a témaváltás.

– Nyaralni jöttem – mosolyogtam. – Meguntam Denvert, egy kis friss levegőre vágytam. Elegem lett az állandó zajból is.

– Azt meghiszem.

Kezdett roppant kínossá válni a beszélgetés… hiánya. Az ember azt hinné, ha évtizedekig nem lát valakit, akkor a találkozáskor alig bírják kivárni, míg a másik befejezi az elmúlt évek élménybeszámolóját. Nos, nem. Csendben méregettük egymást, aztán végül én untam meg hamarabb.

– Kérsz egy kávét? – Ez mindig beválik a filmekben és regényekben, sokszor a valóságban is, kivéve, ha az ember vidékre költözik, és egy régi baráttal próbál csevegni.

– Kösz, nem. Sosem iszom kávét.

Minden reményem pillanatok alatt szertefoszlott. Mentettem hát, ami menthető.

– Teát? Tejet? Vizet? Sört? Bort? – A felsoroltak közül csak tej és bor nem volt raktáron, imádkoztam hát, hogy ezeket még véletlenül se válassza ki. Fortuna meghallgatott végre.

– Egy sörnek örülnék.

– Akkor – tártam szét a karom – érezd magad otthon. Mindjárt hozom.

Innentől kezdve hamar feloldódott a hangulat. Pár pohár sör és néhány óra megtette a hatását. Sírtam, akár egy kisgyerek. A múlt felemlegetése káros hatással lehet olyankor, ha az ember nemrég vesztette el a szerettei egy részét, bent ül a megöröklött ház egyik szobájában, por csípi a szemét, és mindehhez még vedeli a sört is, pedig sosem bírta az alkoholt. Kellemes nap volt.

Délutánra sikerült túltennem magam a kezdeti gyászon, és már boldogan emlékeztünk vissza a múlt szépségeire. Hála Kevinnek, olyan dolgok is eszembe jutottak, melyeket rég eltemettem agyam legrejtettebb zugaiba. Például azt, hogy együtt éjjel kiszöktünk az erdőbe, fehér lepedőt terítettünk magunkra, és úgy jártuk azt a pár utcácskát a faluban, nagyokat huhogva, a kutyákat megőrjítve. Persze a szülők is majd megőrültek, mikor megtudták. Utána egy hét szobafogságot kaptam jutalomképpen. Amikor már nagyobbak voltunk, néhány másik gyerekkel a város legutálatosabb emberének, Michael Jenkins úrnak a kocsiját vittük el egy körre. Ford T-modell volt, amire úgy vigyázott, akár a szeme fényére. Épségben visszakapta, csak egy kicsit lett koszos, mikor lefelé gurultunk a dombról a hatalmas pocsolyába.

Régi szép idők! Talán többet örököltem nagyapám bogaraiból, mint hittem… Gyermekként minden őrültségben benne voltam, és ez még mostanra sem nagyon változott. Igaz, tavasszal visszautasítottam barátaim meghívását a tengerpartra, de még csak most kezdődött a szabadságom. Még bármi megtörténhet – legalábbis így véltem.

Miután alaposan kinosztalgiáztuk magunkat, fájt a hasunk a nevetéstől, ráadásul a sör is elfogyott, őseimre terelődött a szó. Mint kiderült, Kevin is hallott pár történetet a papámtól, és most lelkesen mesélte azokat is. Erről pedig eszembe jutott a padlás.

– Mondd csak, Kevin – hajoltam előrébb a fotelben. – Van egy kis időd? Sokkal szívesebben kutatnám át a padlást egy ismerőssel, mint teljesen egyedül. Akkora ott a rendetlenség, hogy félek, mentőosztagot kell majd utánam küldeni.

– Ma már nem lehet – nézett az órára. – De holnap reggel jövök – kacsintott rám cinkosan.

Ebben aztán meg is egyeztünk, majd útnak engedtem. Hosszan figyeltem távolodó alakja után. Ismét egyedül maradtam a kísértetházban. Ahogy kezdett besötétedni, valóban eluralkodott rajtam egy kis félelem abban az elhagyatott épületben. A padlás tele volt rég elhunyt emberek holmijaival, és a többi szobában is olykor felbukkant egy-egy ismeretlen eredetű tárgy: egy hatalmas csontból készült kürt a vitrinben, kantár lógott a hálószoba falán, furcsa szobor trónolt a televízió tetején. Egy szó, mint száz, kényelmetlenül éreztem magam. Inkább kiballagtam a verandára, leültem egy székbe, és forró teát kortyolgatva néztem a lassan sötétbe boruló kertet. Fölöttem egy darázsfészek népes lakossága zümmögött, talán nem fértek el mindannyian, ezért torzsalkodtak egy kicsinyt. A ház közelében lévő erdőből apró neszeket hozott a szellő felém: ágreccsenéseket, lomsusogást, néhány madár esti dalát. Majd ez is abbamaradt. Némán hálót font a pók a sarokban, denevérek repkedtek az égen, és kinyitották szemüket az első csillagok is. Mikor már túl hűvösre járt az idő, bementem a házba, és kizártam az éjszakát.

Másnap Kevin valóban eljött, és vidáman elindultunk a felfedezőútra. Úgy csináltunk, akár a gyerekek, akik kincsesládára bukkantak. Álmélkodva bontogattuk a becsomagolt dobozokat, nyitottuk ki a lezárt ládákat, illetve pakoltuk szét az egymáson heverő holmikat. Életemben nem izgultam még annyira, mint akkor. Gyermekkorom legnagyobb része ide volt bezárva, és hiába tudtam, mennyi bajom lesz még ezekkel, most csak a kíváncsiság hajtott.

– Csodálatosan ép állapotban vannak meg ezek a fegyverek – mutatta Kevin nagyapám revolvereit. – Ezek egyikével akár még Buffalo Bill is lőhetett! – lelkendezett.

– Keresd inkább az ezüstpuskát – nevettem.

– Itt még azon sem lepődnék meg.

Egyet kellett értenem vele. Egy múzeumban sem lehet ennyi és ilyen változatos korokból származó tárgyat találni, mint ami a szemünk került itt. Pár perc múlva alig fértünk el odafönt, kénytelenek voltunk néhány ládát és dobozt lecipelni az előszobába is. Az egyikben ruhákat tárolt papám, mind szépen összehajtogatva pihent tárolójában. Öltözködni mindig is szerettem, így hát belekukkantottam ebbe is.

– Ezeket nézd! – emeltem ki egy indián legginget. – Akár jelmezbálba is mehetnénk. – Lehajoltam, és kivettem a következő darabot. – Nahát! Ez egy yukata! – mutattam a sötétkék, virágokkal díszített anyagot.

– Nagyapád aztán tényleg mindent összeszedett – vakarta meg a tarkóját a férfi.

Én időközben ismét belemélyedtem a ládikába, és kivettem a következő darabot. Egy barna, derékig érő atilla volt, elején zsinórozással díszítették. A nyakrészénél egy apró kis hímzést véltem felfedezni, ami szárnyat mintázott. Valamikor fehér lehetett, de az idő igencsak meglátszott már rajta, és a fonál beszürkült.

– Ez európai lehet – vélekedtem. – Nem próbálod fel? – incselkedtem barátommal.

Kevin csak a fejét rázta.

– Nem tetszik nekem – mutatott felé. – Két lyuk van rajta.

Igaza volt, a mellkasrészen két aprócska rés tátongott. Talán golyó ütötte.

– Jól van – tettem vissza. – Akkor nézzük a többi kincset.

Előkerült egy japán katana, egy török jatagán, tomahawk, bumeráng, néhány kínai porcelán, állatbőrök, egyéb dísztárgyak… Akkor lepődtem meg igazán, mikor még egy zanzásított lábat is megpillantottam az egyik láda alján. Majdnem felsikoltottam ijedtemben, de szerencsére sikerült elfojtanom. Ezek után a sámándob és a befőttnek eltett gyík meg se kottyant.

Felfoghatatlanul sok érdekességre leltünk aznap, kivétel nélkül minden földrész képviseltette magát. Bár sok ismerősre tett szert élete során, mégis hihetetlen, hogy volt képes drága papám ennyi mindent összehordani. Most értettem csak meg, miért is féltette annyira a padlás értékeit az unokájától: egy élet munkája rejlett itt.

Vegyes érzelmek kerítettek hatalmukba. Egyrészt bosszantott a sok lom, másrészt hálával gondoltam drága nagyszüleimre, mert igazán különleges örökséget kaptam tőlük – több szempontból is. Nem csak a házat, hanem a csodálatos emlékeket, a múlt szeretetét, ezeket a különleges tárgyakat, melyek megannyi régi eseménynek lehettek tanúi. Bárcsak beszélni tudnának! Elmesélhetnék nekem a saját, illetve gazdáik történetét, én pedig nem győzném szájtátva hallgatni. Tiszteltem őket, még ha csupán tárgyak is voltak, számomra a sok emlék, melyet őriztek magukban, már-már élővé varázsolta mindannyiukat, közelebb hozták hozzám a letűnt korokat és elfeledett embereket. Gyermekként is gyakran merengtem el azon, hová is tűnhettek a nagy hősök, akikről a legendák szólnak. Talán ezekben az eszközökben élnek tovább?

– Mit fogsz kezdeni velük? – rántott vissza a való világba Kevin.

Végigfuttattam tekintetem a földön heverő kincseken. Mit tehetnék velük? Ennyi dologra vigyázni elég nehéz feladat, arról nem is beszélve, hogy a legtöbbjük egy vagyont ér. Szükségem lett volna a pénzre, viszont szívem szakadt meg, ha az eladásra gondoltam. Hiszen túlságosan kötődtem most már hozzájuk. Nem, ez így pontatlan. Már gyermekkoromban elkezdtem rajongani értük, nem most kezdődött. Mintha papám tudta volna, milyen dilemmába kerülök majd felnőttként, korán elkezdte megszerettetni velem az ő hóbortját anélkül, hogy én észrevettem volna belőle bármit is. Ez annyira rá vallott.

Hirtelen elégedetten elvigyorodtam.

– Amit az őseim tettek. Gyűjtök még hozzájuk pár cuccot – nevettem fel. – Tanár vagyok, ezekkel eléggé fel lehet dobni egy órát, nemde?

Azt hiszem, az én nagyapám volt a földkerekség leghóbortosabb embere. Roppant mód hasonlítok ebben rá. De nem bánom, ezt is tőle örököltem.

Mit gondolsz, nagypapa, jól döntöttem? Folytatom, amit te elkezdtél. Hiszen az unokád vagyok.


A pontozási szempontokat innen könnyedén kimásolhatod.

8 hozzászólás (+add yours?)

  1. nuzajec
    Már 17, 2015 @ 22:30:44

    Szia, kedves író, itt is! (és immár a jó helyen 😀 )

    Alapvető követelmények (7 pont)

    Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ±5%) (1 vagy 0 pont adható)

    Ahogy pirossal jelezve is volt a történet legelején, ennek a követelménynek nem sikerült megfelelni – sajnos. 0 pont

    Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)

    A korhatár és a figyelmeztetés, tekintve, hogy nincs, nálam nem szempont. A jellemzőknél, pontosabban a jellemzőnél hihetetlenül bajban vagyok és nem értelek. Hol volt itt humor „fikás Kevinen” és az ehhez a szituációhoz kapcsolódó párbeszéden kívül? Nekem a történeted egy általános hangvételű írás volt kategóriáját tekintve, amiben volt humor, és egy kis keserűség is, de alapjáraton egyik érzelem sem itta át teljesen a sztorit. A humor meg pláne nem. 0 pont

    A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)

    Ha az egész fejléccel együtt nézem, határozottan nem, éppen a humor megjelölés miatt. Ellenben, ha elsiklom felette, akkor igen. Ezt teszem. 1 pont

    A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)

    Igen, és igen, azt hiszem, aki elolvassa a történetet, egyértelmű, így személyes észrevételem / véleményem ezen a téren nincsen. 1 pont

    Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)

    Ez rendben volt, ahogy a főtörténetednél is. 3 pont

    A feladat teljesítése (15 pont)

    A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)

    Az a zavaró ebben a pontban, hogy odaszúrták az egyértelműen szót. Őszintén, én nem éreztem magam az említett történelmi korszakban, valójában a jelenben is játszódhatna egy kietlen amerikai kisvárosban a semmi közepén. Voltak persze utalások a hidegháborúra, de ezek nem simultak bele a történetbe, ott voltak, mert belepasszíroztad őket; egy történelemtanár valóban csak újságcikkeket lát? Nem hiszem; néhány elhintett érzelem és gondolat szerintem szerencsésebb lett volna. 0 pont

    Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)

    Én itt megint csak ismételni tudnám magam, a két pont nálad összefolyik. Az, amit leírtál, hiteles – valamikor. A múltban, meg a jelenben, és megkockáztatom, olyasformában a jövőben is, hogy a tipikus amerikai kisvárosi, vidéki élet nem fog pár év alatt megváltozni. Hiteles, hiteles… csak egyáltalán nem meggyőző a történelmi ereje. 1 pont

    Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)

    Ez tudom, hogy nagyon nehéz feladat, bevallom, én nagy gondban lennék. Megint kénytelen vagyok visszacsatolni az előző pontokhoz, hiszen a történet alapvető atmoszférájával van problémám. A kulturális jellemző az amerikai vidékkel jól eltalált (akkor is, most is…). Társadalmira ráhúzom a foglalkozásszerkezet megváltozását (tanári pálya feminizálódása – erőltetett, de nem szeretnélek lehúzni). Gazdaság… Nem, ez viszont határozottan nem. 3 pont (1 a kulturálisnak, 2 a társadalminak)

    Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)

    Volt, de ez valóban megmaradt csak utalás szintjén, amivel megint az a problémám, hogy a történetet egyáltalán nem vitte előre, csak beletoldoztad, hogy ott legyen. De ott volt, csak a módja nem volt megfelelő. 1 pont

    Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)

    Ez a megoldás viszont a szívembe mart, Ferenc, jaj… Ide vagy kisregényt írok, vagy bámulok még egy kicsit magam elé és pötyögöm neked a pontot – utóbbi. 4 pont

    Klasszikus szempontok (8 pont)

    Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)

    Nem lehetett valami sokat megtudni róluk, amit igen, az maga volt a sablonszabvány: végy egy gyerekkori ismerőst, az ugye mindig kéznél van, és csapj mellé egy vagány szereplőt, aki a világ atomfenyegetettsége ellenére is köszöni szépen, nagyszerű formában van. Nem hiba ez, hiszen van, létezik ilyen, csak a történetvezetés szempontjából elég klisé kerekedett ebből a megoldásból. 1 pont

    Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)

    Érdekes mód, épp a párbeszédek tetszettek, valahogy könnyeddé tették a történetet, noha voltak szép leírások is. A stílust illetően valahogy úgy éreztem, mintha egy ponyvaregényt olvasnék, ezt döntsd el Te, hogy dicséretként értelmezed-e, vagy csalódásként. Kusza volt a maga módján, mert ebbe a könnyedségbe elhintettél néha valami mélységet, és ez a kettő rémesen üti egymást. Vagy ez, vagy a másik, a kettő egyszerre nem megy, bár valószínűleg csak én vagyok képtelen átlátni a meggyőződésemen. 2 pont

    Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)

    Nagyon itt nincs mit elemezni, de tudom, vannak ilyen történetek, amiket az egyszerűségük tesz nagyszerűvé. Ez a történet nem akart semmit elmondani vagy átadni, egyszerűen csak létezik, legépelték, életre hívták. Szerkezete bár csökevényes, mégis van neki, a történetvezetés stílusáról már írtam, egy síkon halad, könnyedén emészthető, amolyan in medias res típus. 2 pont

    Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)

    Őszintén… nem. Ferenc egyenruhájának előbukkanása bármennyire is tetszett, az csak egy apró mozzanata volt a történetnek. Talán az én hibám, hogy túl sokat vártam a főtörténeted nagyszerűsége után, nem tudom. De ez egyáltalán nem győzött meg. 0 pont
    Zárójeles megjegyzés: darázsfészek alá tudod, hogy ki ülne 😀 😀 😀

    Zajec

    Válasz

  2. Abinor
    ápr 05, 2015 @ 20:08:43

    Kedves szerző!

    Szépen indítottad a történetet, nosztalgikus emlékeket idéztél fel bennem. Mint minden unoka, én is imádom a nagyszüleimet, és gyerekkoromban a “kincses” padlás volt a kedvenc tartózkodási helyem. A jellemzőként megadott humort keveselltem, de azért sikerült ellőnöd egy-két poént. Megtaláltam a kapcsolódási pontot is a főtörténethez. Tehát a Kanadában élő nagyapa, Ilona szerelme, Ferenc volt. Örülök, hogy megmenekült. Na, de most a jelen történetről kell beszéljek. A kötelező szószám igaz nem volt meg, de kerek egész történetet kaptam, így majd csak a pontozásnál lesz jelentősége. Tudom, nem volt könnyű a feladat. Rövidsége ellenére tetszett a történet. Köszönöm az élményt!
    Üdv:Abi

    Pontozás:
    Alapvető követelmények (7 pont)
    – Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont adható)
    = 0 pont
    * Sajnos a számláló szerint erre nem adhatok pontot.

    – Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)
    = 1 pont
    * Korrekt.

    – A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)
    = 0 pont
    * Hiányoltam még egy-két információmorzsát, például, hogy mikor, vagy hol játszódik a történet, vagy hogy kiről olvashatok majd.

    – A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    = 1 pont
    * Cím korrekt.

    – Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)
    = 3 pont
    * Nem találtam benne hibát.

    A feladat teljesítése (15 pont)
    – A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)
    = 1 pont
    * Habár lehetett volna egyértelműbb az utalás, nekem rendben volt.

    – Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)
    = 2 pont
    * Szerintem igen

    – Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    = 6 pont
    * Egy rövid történetben nem lehet sokat magyarázkodni, a cselekmény a lényeg, és így számomra ez így renden volt.

    – Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    = 2 pont
    * Korrekt.

    – Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)
    = 4 pont
    * A kapcsot megtaláltam, beindította a fantáziám. Szerintem tökéletes.

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    – Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)
    = 2 pont
    * Nem találok kivetnivalót, a karakterekről kialakult kép megfelel a történetnek.

    Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)
    = 3 pont
    * Korrekt.

    Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)
    = 2 pont
    * Kerek, egész történetet kaptam.

    Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)
    = 1 pont
    * Örültem volna, ha hosszabb a történet, és többet megtudunk a nagyapa múltjáról, hogy hogyan sikerült megúsznia a háborút, legalábbis a főtörténet ismeretében érdekelt volna, de önmagában ez a történet is jó volt. Tetszett.

    Válasz

  3. BNori
    ápr 09, 2015 @ 23:29:55

    Kedves Író!
    Mivel nem bírtam ki, még ma (vagyis igazából már következő nap van, de na :D) elolvastam, mert nagyon érdekelt, hogy mit alkotsz.
    Itt volna a pontozás:

    Alapvető követelmények (7 pont)
    Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont adható)?
    Nem, sajnos. 0 pont.

    Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)
    Nos, mivel a figyelmeztetés nélküliséggel nincs gondom, korhatár viszont lehetne azért – egyrészt az elhunyt családtagok témája miatt, másrészt egy bizonyos korban még nem is érti az ember, hogy mire utalnak az újságcikkek, elejtett megjegyzések. A jellemzők pedig… Ezt a történetet én inkább általános kategóriájúnak érzem, igaz, a főszereplőnek volt egy sajátos, szarkasztikus humora, azonban ez nem kapott túl nagy szerepet és nem is volt annyira „hasat fogva röhögős” ahhoz, hogy humorosnak nevezzük. Sokkal inkább egy általános történet volt ez, (ön)iróniával fűszerezve. 0 pont.

    A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)
    Igen, ez viszont tetszett, bár talán konkrétabban utalhattál volna azért a történetre, de… 1 pont.

    A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    Igen, 1 pont.

    Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)
    Rendben volt itt is, 3 pont.

    A feladat teljesítése (15 pont)

    A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)
    Igen, voltak utalások, bár jobban tetszett, volna, ha valami konkrétabb, kézzelfoghatóbb módon is beleépíted a történetbe, mint pár újságcikk, de rendben volt végső soron. 1 pont.

    Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)
    Hiteles volt, de… amit az előbb említettem, itt nagyobb értelmet kap: pár egyértelműbb, a közelét érintő leírás, amibe beleépíted a történelmi hátteret, sokkal hitelesebbnek tűnt volna. Ez gyakorlatilag bármelyik korban játszódhatott volna, ha kivágjuk az újságcikkes részt. 1 pont.

    Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    Elég nehéz dolgotok lehetett ezzel, és szívom is a fogam, de ha egyszer szempont… A kulturális és a társadalmi megvolt, viszont a gazdasági… Az, ha volt is, nekem nem jött át. 4 pont.

    Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    Ez megvolt, viszont valahogy nem épült bele a történetbe, nem volt különösebb szerepe, de nem is simult eléggé bele, hogy természetesen, de érezhető legyen. 1 pont.

    Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)
    Ez viszont annyira nagyon, de nagyon tetszett, hogy el nem tudom mondani… És ők nem is sejtik az előzményeket! Nagyon szép volt, és nagyon fájt. Egyértelműen: 4 pont.

    Klasszikus szempontok (8 pont)

    Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)
    Amanda karaktere átjött, viszont Kevin… Nekem ő túl sok volt, túl gyorsan. Oké, régen ismerték egymást, de eleinte távolságtartóak voltak, nehezen melegedtek fel, aztán hamarosan már ugratták, bökdösték egymást, együtt szórakoztak. Nem láttam át Kevin jellemét sem. 1 pont.

    Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)
    A leírások tetszettek, a párbeszédek szintúgy, és a stílusod is. 🙂 3 pont.

    Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)
    Egyszerű volt és egyértelmű, nem túlbonyolított, könnyed novella. 2 pont.

    Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)
    Igen, tetszett, és ez Amanda karakterének, valamint Ferenc zubbonyának köszönhető. Nagyon jók voltak! 1 pont.

    Köszönöm, hogy olvashattam!
    Üdv: BNori, Kritika Klub (megtalálsz minket a Merengő fórumán)

    Válasz

  4. Luthien Lovemagic
    ápr 10, 2015 @ 15:45:33

    Kedves író!

    A történet legemlékezetesebb része, mikor kiderül a kapocs a főtörténettel. Az alapján nem gondoltam volna, hogy Ferenc bármilyen formában is megjelenhet a melléktörténetben. Erre… Egyet mondhatok, remek megoldás.

    Alapvető követelmények (7 pont)

    – Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont adható)

    Mint ahogy a piros jelzésből is láttam, sajnos, nem, 0 pont.

    – Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)

    A korhatár és a figyelmeztetés rendben van, viszont a jellemzőknél a humor nagyon nincs rendben, ez nem egy humoros történet. 0 pont.

    – A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)

    A leírás illeszkedett a történethez. 1 pont.

    – A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)

    Tetszett, hogy egyszavas a cím, hogy nem cifráztad túl, a történethez is kapcsolódik. 1 pont.

    – Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)

    Elhanyagolható volt a történetben a hibák száma, 3 pont.

    A feladat teljesítése (15 pont)

    – A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)

    Nekem ez sajnos nem teljesen volt egyértelmű, bármikor játszódhatott volna, 0 pont.

    – Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)

    Volt benne némi utalás, hogy melyik időben is járunk pontosan, de olyan kevés, hogy ez alapján nem lehet egyértelműen megállapítani, 1 pont.

    – Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)

    Az az igazság, hogy ezekről alig volt szó, voltak halvány utalások, de alig volt észrevehető. Talán a legjobban a társadalmi azzal, hogy egy nő megjelent, mint tanár, 2 pontot tudok adni a három szempontra összesen.

    – Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)

    Oly mértékben utalás volt csak, hogy vissza kellett olvasnom, hogy megtaláljam és funkciója sem nagyon volt a történetben, 1 pont.

    – Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)

    Erre viszont megadom a max. pontot. Nagyon kreatív volt, nem is gondoltam volna rá, 4 pont.

    Klasszikus szempontok (8 pont)

    – Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)

    A karaktereid nagyon semmilyenek, nem nagyon tudunk meg róluk semmit. Se a főszereplővel, se Kevinnel nem tudtam azonosulni, nem vontak be a történetbe. A nagyapa személye volt az, aki még így holtan is megmozgatott, 0,5 pont.

    – Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)

    A stílus majdnem ugyanolyan jó, mint a főtörténetednél, talán egy kissé szárazabb és kevésbé érzelmes, amit sajnáltam. Jobban állt neked a hosszabb terjedelem, ott jobban ki tudtál bontakozni. A leírások viszont nagyon tetszettek, a tárgyaké, szobáké, az éjszakáé. A párbeszédek nem különösebben voltak érdekesek, bár nem is volt sok belőlük. 2 pont.

    – Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)

    Van íve, eleje és vége a történetnek, de nem nyújt semmi különöset. 1 pont.

    – Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)

    Remélem, nem haragszol meg, ha azt mondom, nem tetszett. Amit ki tudok emelni pozitívumként, mikor kiderült ki volt a nő nagyapja, az egy nagyon jól megírt rész. 0,5 pont.

    Üdv: LL, Kritika Klub (Megtalálsz minket a Merengő fórumon.)

    Válasz

  5. Őszike
    ápr 22, 2015 @ 16:39:16

    Kedves szerző! 🙂
    Egy oltári nagy baki után végre itt vagyok. 😀

    Pontozás
    Alapvető követelmények (7 pont)
    – Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont)
    A piros jelzésből azt vettem le, hogy nem – sajnálom, 0 pont.
    – Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont)
    Korrekt, 1 pont.
    – A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont)
    Igen, 1 pont.
    – A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    Igen, 1 pont.
    – Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont)
    Korrekt, 3 pont.

    A feladat teljesítése (15 pont)
    – A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont)
    Számomra annyira nem volt egyértelmű a dolog, 0,5 pont.
    – Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont)
    Szerintem nem kaptunk elég utalást az adott korra, így erről nem nagyon tudok most nyilatkozni, 0,5 pont.
    – Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    Erről is azt tudom mondani, hogy nem, ha jobban belegondolok, csak egy-kettő halvány utalás volt, amit igazából nem is nagyon tartottam fontosnak, 1 pont.
    – Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    Hjaj. Itt is csak egy-két utalás volt rá, sajnos 1 pont.
    – Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont)
    Na, ez viszont nagyon tetszett, 4 pont. 😉

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    – Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont)
    Hm. Számomra eléggé semmitmondóak, a férfiról annyit tudtunk meg, hogy állandóan túrta az orrát, és aztán a lány szoknyájába törölte bele a kezét, a nőről meg annyit, hogy egy kicsit bogaras, mint a nagyapja. A főtörténeted szereplői sokkal jobban tetszettek, (sajnos) 0,5 pont.
    – Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont)
    Korrekt mindhárom, 3 pont.
    – Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont)
    Kerek volt, de valami hiányzott belőle, 1 pont.
    – Tetszett a történet? (max. 1 pont)
    Hááát… nem nagyon – sajnálom, hogy ezt kell írnom, 0,5 pont. 😦

    Remélem, nem haragszol meg! 🙂

    Üdv, Őszike

    Válasz

  6. Sybill Dumbledore
    ápr 25, 2015 @ 12:17:44

    Kedves író!
    Ezt a történeted olvastam el először, csak az egyik pont miatt nem írtam rá eddig véleményt. Így előlegben annyit árulok el, hogy teljesen más, mint a főtörténeted. Ebből elég sokszínűnek tűnsz (-:

    Alapvető követelmények (7 pont)
    Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont)
    Tömören-röviden: igen.
    1 pont

    Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont)
    Szívom a fogam, de nagyon… viszont ez annyira nem. Mármint az utóbbi kettő az teljesen korrekt volt, csak a jellemző nem annyira, ugyanis én nem tudtam rajta nevetni. A viccesebb megszólalások eszembe juttatták ugyan a humort, de ez inkább egy ‘általános’ történet lenne szerintem (-: És amit most írok az még nekem is kegyetlennek tűnik…
    0 pont

    A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont)
    Ez viszont teljesen “ott volt”. Elsőként nem értettem meg annyira, most viszont a történeten túl, már igen.
    1 pont

    A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    Címnek cím – már hogy ne lenne az? – és kapcsolódik is a történethez, hiszen Amanda egész végig az örökségével volt elfoglalva.
    1 pont

    Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont)
    Mint már említettem a másik kritikámnál, nekem nagyon rossz helyesírásom van, így hát ha van is hibád, nekem nem tűnt fel, még csak elírásokat sem találtam. Szerintem alaposan átnézted. Mondjuk… ha jól tudom, az atillát attilának írják eredetileg még a ruha esetében is, de ha a név létezik Atillaként, akkor talán a ruha is.
    3 pont
    (eddig 6/7 pont)

    A feladat teljesítése (15 pont)
    A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont)
    Annak, aki már tanulta, bizonyára igen. Ha máskor nem, hát akkor rá kellett volna jönnöm nekem is, amikor felsorolta, milyen híreket olvasott. Itt bennem viszont (történelmi ismereteim hiányossága okán) csak annyi fogalmazódott meg, hogy “itt valami nem stimmel, mert tuti, hogy nem ma történt” vagy valami hasonló. Ha tippelnem kellett volna, nem igazán azt a kort “saccoltam volna meg”, talán ha kicsit több az utalás, nekem is leesik, hogy mikor játszódik. Igen, mea culpa, nem olvastam el, melyik korszakban is játszódik a történeted. Ezért lehet, hogy igazságtalannak fog tűnni, hogy nem adok rá pontot. Gondolom más, aki kicsit tanultabb, megadja rá az egyet (-:
    0 pont

    Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont)
    Nem volt benne semmi, ami a mi korunkra utalt volna, vagy a sokkal régebbi eseményekre. Ez a történet abszolút kortalan volt, a hírek pedig gondolom jól időzítettek. Ez alapján szerintem hiteles lehet, ezért nem vonok le pontot. Remélem jól teszem (-:
    2 pont

    Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    Szerepelni szerepelnek, hogy szóismétlő legyek. Ott vannak a már sokat emlegetett hírek, amik indokként szolgáltak Amandának arra, hogy a kis házba jöjjön, megjelentek természetesen az örökségek is. Társadalmi jellemzőket viszont nem találtam, persze lehet, hogy csak az én szemem volt bekötve, amikor olyan bekezdéseket olvastam, ahova beleírtad őket.
    4 pont

    Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    Van utalás, gondolom már említenem sem kell, hogy hol (-: És nem is egy… szerintem ez megfelelő utalás, mivel részint emiatt is lesz elege a főszereplődnek a nagyvilágból és jön el megörökölt birtokára… mondhatni ettől indulnak el a szálak. És bár nem esik róluk több szó a történetben, mégis csak ott voltak.
    2 pont.

    Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont)
    Nehéz lehetett összekapcsolni a kettőt, az egyszer biztos! Igaz, hogy követik egymást az adott történelmi korszakok, de az egyik a magyar, a másik az egyetemes történelem része volt. És pont emiatt a pont miatt (bocsánat a szóismétlésért) nem írtam meg elsőre a véleményemet, ugyanis akkor még nem olvastam el a főtörténetedet. Amikor viszont ott jártam, mosoly szaladt a számra és majdnem a homlokomra csaptam “…az attila!” felkiáltással. Ha csak lazán is, de összekapcsolta a két történetedet. Sajnos nekem ez egy kicsit túlságosan is gyenge kötés volt kettejük között, talán ha még találnak egy fényképet (akkoriban ez mondjuk nagy ritkaság volt) vagy egy számukta ugye olvashatatlan levelet, talán kicsit “jobb” lett volna… de lehet, hogy ez csak az én véleményem (-:
    3 pont
    (eddig 11/15 pont)

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont)
    Sajátos, de részletesebb, mint a főtörténetednél. Amanda elmondja a maga jellemzőit, Kevinről is kiderül ez-az, nekem ennyi itt éppen elég volt.
    2 pont.

    Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont)
    Itt volt benne elég külső leírás, Amanda magáról ugyanis nem igazán beszélhetett érdemben, én elképzeltem és kész. Kevinről körülbelül lehetett képet alkotni, a házról is. A párbeszédek után sokszor voltak megjegyzések, de én nem vesztem el közöttük (részben talán azért, mert én is ilyenképp szoktam) lehetett tudni, mikor melyikőjük beszél, azt hiszem csak egyszer kevertem össze őket, amikor sok egyébről is szót ejtettél a beszéd után. A stílusodról már mondtam, hogy itt egészen más volt, mint az Emberek vagyunknál, de ez nem baj. Vidámka, hangulatos, olyan igazi általános stílus volt az elején egy kis komolysággal megfűszerezve. (Hű de rég használtam konyhai megnevezéseket a kritikámban!) Itt is magaddal ragadtál (-:
    3 pont.

    Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont)
    Nem sok minden történt benne, ha ez a kérdés a cselekményre irányul (csak most jöttem rá, hogy talán rosszul tudom) külsőre pedig olvasható volt, elég sok üres sorral, ami nekem könnyűvé tette a haladást. Rossz szavam nem lehet.
    2 pont

    Tetszett a történet? (max. 1 pont)
    Egy pont? Max? Hát mégis mit mondjak erre? Tetszeni tetszett, bár nem annyira, mint a főtörténeted. Attól még persze nem volt rossz (-:
    1 pont
    (eddig 8/8 pont)

    Köszönöm szépen, hogy olvashattam és itt is leírom, hogy remélem, nem bántottalak meg!
    Üdv,
    Sybill Dumbledore, Kritika Klub (a Merengő fórumán megtalálsz minket)

    Válasz

  7. SlytHay
    ápr 26, 2015 @ 08:37:11

    Kedves Író!

    Ezt a történtet olvastam először a kihíváson, és bár nem találtunk egymásra teljesen, mégis mondhatom azt, hogy egy jó olvasási élménnyel gazdagodtam. (És természetesen a kapcsolatot értékelő szempontot csak a főtörténet elolvasása után értékeltem, miután még egyszer elolvastam a melléktörténetet.)

    Alapvető követelmények (7 pont)
    – Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont)

    Nem, sajnos nem teljesíti – pedig tényleg csak minimális szószám hiányzott volna. >> 0 pont

    – Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont)

    Figyelmeztetés és korhatár nincs feltüntetve, így azokat csak olyan szempontból tudom értékelni, hogy én sem hiányoltam kimondottan semmit sem ezen a téren. A humor azonban, mint fő jellemzője a novellának, nem működik. Bár volt egy-két humorosnak nevezhető mozzanat vagy megszólalás, de ezek közel sem elegendőek ahhoz, hogy a humor kategóriába sorolhassuk ezt az írást. >> 0 pont

    – A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont)

    Teljesen megfelel a célnak. >> 1 pont

    – A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)

    Egyértelműen; tökéletesen lefedi a történet lényegét. >> 1 pont

    – Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont)

    Rendben van, nincs jelentős hiba. >> 3 pont

    A feladat teljesítése (15 pont)
    – A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont)

    Tulajdonképpen a történet feléig egyáltalán nem tudtam volna megmondani, hogy például helyszínileg hol vagyok. Környezeti szempontból sem kaptam jóformán semmi olyan információt, ami támpontot nyújthatott volna. Csak azt tudtam, hogy nem Magyarországon, nem is Denverben, hanem valahol vidéken. >> 0 pont

    – Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont)

    Ilyen kevés információ alapján nem igazán lehet ezt megállapítani, de ami volt – bármilyen elenyésző is –, azt rendben találtam. >> 1 pont

    – Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)

    Noha egy ilyen rövid történet esetén nincs túl sok lehetőség ezen szempontok kifejtésére, mégis kevésnek érzem azt, amit kaptam. Itt-ott vannak elszórva információmorzsák, amiket igyekeztem mind felcsipegetni a sorok közül, de még mindig nem tudtam egy tisztességes zsemlévé összegyúrni. >> 3 pont

    – Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)

    Utalás volt… egy kötelezően az orrom alá dugott újságcikk-gyűjteményként. Mivel nem akarok túl szigorú lenni, és a címek mellett arról is volt néhány mondat erejéig szó, hogy Amanda a gondok elől is menekült a nagyszülei házába… >> 2 pont

    – Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont)

    Ott volt, megtaláltam, tetszett. Egy kicsit azonban kiszámítható volt; amikor Amanda felment a padlásra, már vártam, hogy a kutakodás és nézelődés közben vajon mikor akad rá a kapocsra. >> 3 pont

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    – Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont)

    Mindkét karakter átlagos volt, nem volt különösebb céljuk; tulajdonképpen csak azért léteztek, hogy a történet közvetítői lehessenek. Ezt a szerepüket azonban jól játszották, és a végére Amanda jellemében is végbement egy kis változás, és elfogadta magában a nagyapjától örökölt bogarasságát. >> 1 pont

    – Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, összesen 3 pont)

    A párbeszédes rész nekem nem állt össze – legfőképp a két szereplő találkozásakor. Akadozott, erőltetettnek hatott, megtörte a novella addigi lendületét. A leírásaid, a stílus olvasmányos, elragadja az embert, de a párbeszédek ezt a hangulatot kellően megkeserítették a számomra. >> 2 pont

    – Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont)

    Egy egyenes vonal mentén halad; nincsenek nagy kiugrások a cselekménymutatón, de itt nem is ez volt a cél. Azt nyújtotta a történet, amit kellett, ezzel elégedett is vagyok, viszont attól a bizonyos párbeszéd okozta töréstől nem tudok eltekinteni. >> 1 pont

    Tetszett a történet? (max. 1 pont)

    Nem tudom őszintén mondani, hogy abszolút tetszett, mert volt, amikor sokkal gyorsabban haladtam végig a sorokon, mint pl. az elején a leíró kezdésnél. Ettől függetlenül azt sem jelenthetem ki egyértelműen, hogy nem találtam a novellában nekem tetsző részleteket. >> 0,5 pont

    Köszönöm, hogy olvashattam a történetedet!
    Üdv,
    SlytHay

    Válasz

  8. Visszakövetések: Lehull a lepel | Testis Temporum Kihívás

Vélemények

Jogok

A kihívásra való jelentkezéssel automatikusan hozzájárulsz, hogy a kihívásra készült történeteid megjelenjenek a kihívás oldalán, vagyis itt, és fenn is maradjanak az eredményhirdetés után még egy hétig – később bármikor szólhatsz, és leveszem a történeteidet.
A felkerülő történetek szerzőik tulajdonában állnak, engedély nélküli lemásolásuk szigorúan tilos.

Facebook oldal