Pozőr — 5. szerző, melléktörténet

Leírás: George Miller nem találja a helyét, és haragszik az egész világra; hogy jogosan tehesse, szeretné, ha a világ is haragudna őrá – és igencsak jó úton halad efelé.

Korszak: 19. 1913-1918, egyetemes

Jellemzők: Általános

Figyelmeztetések: nincs

Korhatár: 12

Szavak száma: 2938

 Pozőr

Louise megrendülten, komor ünnepélyeséggel meredt a semmibe. A csupa fekete ruha, divatos szabása ellenére, egyáltalán nem állt jól neki. Az öltözék és a viselkedés részben az előző délután, megrázó körülmények között elhunyt Emily Davisonnak szólt, részben viszont a családnak címzett hivalkodás volt.

Violet felettébb helytelenítette, de az elmúlt három nap világossá tette a számára, hogy többé nincs beleszólása a húga és az öccse ügyeibe. Louise kedves, de távolságtartó volt vele, George pedig… George mintha nem is létezett volna, és ha mégis otthon tartózkodott, nem érintkezett se a testvéreivel, se az apjukkal. Pedig Violet elsősorban miatta döntött úgy, hogy Londonban tölti azt az időt, míg a férjét a kontinensen tartóztatják az üzleti ügyei.

Az édesapja leveleinek mindig is tetemes részét tették ki a „George így”-, „George úgy”-féle közlendők, ám ezekben egyre kevesebb lett a büszkeség és egyre több a panasz. A legutóbbi hír úgy szólt: „George a vizsgái előtt hazatért Oxfordból.”

Violet azzal a szilárd meggyőződéssel érkezett Londonba, hogy ha valaki, hát ő az öccse lelkére tud beszélni. George viszont az első perctől éreztette vele, hogy nemcsak, hogy meghallgatni nem szándékozik, a társaságára se tart igényt.

Ezek után Violet azt remélte, ha a fiú őt elutasítja is, fittyet hányva mindarra a szeretetre és ragaszkodásra, ami egykor összekötötte kettejüket, Herberttel, aki igazán elbűvölő kislegény volt, és az ujja köré csavarta, akivel csak találkozott, ő is összebarátkozik majd, ám George magatartása hamar nyilvánvalóvá tette, hogy ilyesmiről szó sem lehet.

Ráadásként itt volt még Louise ügye is. A szüfrazsett jelmondatokat, amiket, ha tehette, beleszőtt minden társalgásba, az ember könnyedén elengedte a füle mellett. De ez a fekete öltözék!

Violet tisztában volt vele, hogy nővérként kötelessége volna Louise újsüttetű hóbortjával is foglalkozni – mert hóbort volt, nem más –, a húgával való beszélgetést azonban ő maga halogatta. Louise, a maga rapszodikus, állhatatlan természetével kibogozhatatlan rejtélyt jelentett a számára. Bár újabban már George-ot se értette.

Ami a gyászruhát illette, az édesapjuk beérte annyival, hogy néha helytelenítő pillantásokat vetett az ifjabbik lányára. Már túl voltak azon, hogy „Drágám, ezt igazán nem illik”, és hogy „Papa, a szív parancsa felülírja az illendőséget”. Thomas Miller ezen a ponton ki is fogyott az érvekből, vagy talán csak az erőfeszítést sajnálta volna a további vitára.

– Enned kellene néhány falatot. Egy kis gyümölcsöt.

– Megelégszem a teával, köszönöm – felelte Louise kimérten. Ám minden igyekezete ellenére, a harcostársát gyászoló szüfrazsett helyett durcás kislánynak tűnt.

Gépiesen felemelte a csészét – amiben a tea réges-rég kihűlt –, de nem kortyolt bele, épp csak annyira döntötte meg, hogy az ital megnedvesítse az ajkát.

– Megkaphatnám az újságot, papa?

A The Morning Postra gondolt, pedig láthatta, hogy az apja még nem végzett az átlapozásával. Thomas Miller az újságra nézett, aztán Louise-ra, és úgy döntött, nem kockáztatja meg a vitát és a sértődést.

– Hogyne.

– Az összes hírlap a derbin történtekkel foglalkozik – jegyezte meg Louise, miközben a lapért nyúlt.

– Ez természetes, drágám – felelte a férfi óvatosan.

Violet óvakodott bármit hozzáfűzni. Ő is megérezte, amit az apja: hogy a húga arcát nem a felindulás színezi rózsásra, hanem a puszta indulat, és Louise, mint valami mérges kiskakas, csak azt várja, kinek ugorhat neki, hogy kitöltse a rajta a benne fortyogó haragot. Szerencsére úgy tűnt, az újság lefoglalja egy időre.

A szobalány, mikor Violet korábban rákérdezett, azt állította, George is felkelt már, mert zajt és motoszkálást hallott, mikor elsétált az ajtaja előtt. Igen, biztosan ébren volt, csak ki akarta várni, míg a család másik három tagja végez a reggelivel, hogy ne kelljen látnia őket. Akárcsak a többi napon, a többi étkezésnél.

Louise váratlanul felpattant a székéről, a The Morning Post aznapi számát pedig az asztalra vágta. A teáscsésze feldőlt, a kése és a villája csörömpölve arrébb ugrottak.

– Hogy merészelik?! Még hogy kórság a társadalom testén?

Violet megütközve bámult a húga után, aki feldúltan kirohant az étkezőből, nem törődve se illendőséggel, se udvariassággal.

Thomas Miller gondterhelten felsóhajtott, de nem fűzött megjegyzést a dologhoz.

Violet az újságért nyúlt, hogy kiderítse, mi zaklatta fel úgy a húgát, de alig kezdett olvasni, mikor George trappolt be az étkezőbe.

Ha ébren is volt az elmúlt órában, nem használta ki az időt, legalábbis biztosan nem öltözködésre. Az inge bal oldalt kilógott a nadrágjából – az ujján pedig tintafolt virított –, és az egyik zsebe is félig ki volt fordulva.

– Szép jó reggelt!

– George! – Violet a kinézete és a késése ellenére szívélyes mosollyal üdvözölte. – Hát előbújtál végre?

– Megéheztem – felelte George szűkszavúan. – Felmarkolt annyi aprósüteményt, amennyi elfért a kezében, és a zsebébe tömködte.

Violet és Thomas Miller egyforma grimasszal figyelték, aztán a férfi erőt vett magán, és az egyik üres szék felé mutatott:

– Talán foglalj helyet!

– Nem, köszönöm. – Azzal máris hátat fordított nekik, és elindult az ajtó felé.

– Netán dolgod akadt? – szólt utána Violet.

Az édesapjuk savanyúan elhúzta a száját, George pedig felnyerített.

– Dehogy. Csak nincs kedvem maradni.

– George!

A fiú megpördült, és ugyanazzal a lendülettel szinte a földig hajolt. Violet régen mindig nevetett a bohóckodásán; most legszívesebben megütötte volna.

– Elnézést. – De ebben sem volt szemernyi megbánás sem.

Az édesapjuk várakozóan dobolt az ujjaival az asztalon.

George üres tekintettel bámulta.

– Mondanom kellene mást is? – érdeklődött ártatlanul. – Az iménti meghajlásommal szerintem ő királyi felsége, V. György is elégedett lett volna. – Az apjáról a nővérére pislogott, aztán megint az apjára. – Semmi mosoly? Egy egészen apró se? Tényleg jobb lesz, ha megyek.

– George, fejezd be, kérlek, a bolondozást!

És még hozzátehette volna: „George, tűrd be, kérlek, az inged!” és „George, ne pocsékold, kérlek, semmittevésre minden idődet!”. Nem mintha bármelyiknek intelemnek lett volna haszna. Természetesen ez még nem jelentette, hogy nem is volt érdemes megpróbálni.

– Ahogy óhajtja, apám. Meg is hajolnék, de azt ugyebár nem szabad.

– George, az ég szerelmére! – csattant fel Violet.

George készen állt a riposzttal, ám mielőtt kinyithatta volna a száját, Louise jelent meg az ajtóban, kabátban és kalapban – természetesen azok is feketék voltak.

– Elmegyek – jelentette be. – Kedvem támadt egy kis sétához.

Az édesapjuk az ablak felé intett, amit esőcseppek csíkoztak. Az ég is komoran szürkéllett a szürke tetők felett.

– Szemerkél az eső.

Louise-t azonban egy efféle csekélység nem állíthatta meg. Felemelte a bal kezében tartott esernyőt. Ormótlan volt és sötét.

– Viszek magammal ernyőt. – Felhúzta és megforgatta, csakis azért, hogy mindannyian megcsodálhassák a ráfestett „No Vote No Tax” feliratot.

Thomas Miller rá akart kérdezni, bizonyosan okos ötlet-e éppen ezt az esernyőt vinni, Violet pedig közölni készült, hogy minden kétséget kizáróan végtelenül buta ötlet, mivel már amúgy is forrnak az indulatok, kár tovább szítani őket, és kockázatos is.

Ám George megelőzte mindkettejüket:

– Dicsérendő a politika irányában tanúsított érdeklődésed, húgocskám. – Túl hosszú és kacifántos mondat volt ez tőle az előbbiek után. Amellett ugyanazt a behízelgő, ál-alázatos hangot ütötte meg, amit akkor is használt, mikor bocsánatot kért. Violet rosszat sejtett.

Louise is, mivel mindössze hűvösen biccentett válaszképpen.

– Tudod, én magam ritkán olvasok újságot – folytatta George. – Kérlek, világosíts fel, mi is történt mostanság a világban! Miss Davison sajnálatos… balesetét leszámítva természetesen.

Louise magabiztosan kinyitotta, aztán kevésbé elszántan becsukta a száját.

George szeme kötekedően villant.

– Óóó – dúdolta. – Pedig illene tisztában lenned vele, jól mondom? – Megvonta a vállát. – Úgy értem, ha már egyszer jogot akarsz, hogy beleszólj a Birodalom jövőjébe, tudnod kellene, mibe is szólsz bele, nem?

– George!

– Fiam!

Louise dühödten feléje suhintott az ernyővel, de George kitért az útjából, és viszonzásul mind a harminckét fogát megmutatta a húgának.

– Louise! – Az édesapjuk igyekezett igazságos lenni, de a kisebbik lánya éppolyan kevéssé hallgatott rá, mint a fia.

Egykor Violet feladata volt megregulázni őket, ám azt a szerepet feladta, mikor férjhez ment, és mind George, mind Louise világosan a tudtára adta, hogy hiába is követelné vissza.

– Engedelmetekkel. – Louise még utoljára – tökéletesen hasztalanul – vetett egy lesújtó pillantást George-ra, majd elindult a sétájára.

George ártatlan képpel nézett előbb az apjára, aztán Violetre.

– Igazam volt. Az is csak ezt mutatja, hogy így felhúzta az orrát.

***

Violet kileste, mikor ér haza az öccse, és amint George – az újabban megszokott mogorva ábrázatával – átlépte a ház küszöbét, fogta a fésülködőasztalon várakozó paksamétát, és a szobájából kilépve végigsétált a folyosón a fiú ajtajához.

Kopogott, ahogy illett, de nem várta meg, hogy George beinvitálja vagy elzavarja – valószínűleg úgyis az utóbbit próbálta volna –, hanem egyszerűen benyitott. Ez már kevésbé volt illendő, amit George késedelem nélkül szóvá is tett.

– Hogy képzeled, hogy így rám törsz?

Violet csípőre tette a kezét.

– És te? Te mit képzelsz, hogy így viselkedsz?

George felvonta a szemöldökét és széttárta a karját.

– Hogyan? A szobámban időzöm, nem zavarva senkit. Olyan csendben, hogy rajtad kívül mindenki el is feledkezik rólam. Nem értem, mi ezzel a baj. Ellenben a te magatartásod…

Violet elvesztette a türelmét.

– Ej, hallgass már!

George elhallgatott, de azt még kötelességének érezte megjegyezni:

– Nem beszélhetsz így velem.

– Dehogyisnem. Ha rákényszerítesz.

– Mivel kényszerítenélek?

– Akadt bármi, amivel nem azt tetted? – kérdezett vissza Violet kihívóan.

George visszavonulót fújt, ő pedig adott neki egy kis időt, hogy megeméssze a vereséget. Addig is szemügyre vette a szobát, ahol régen annyi időt töltött a fiút pesztrálva. Kíváncsi volt, mennyit változott az elmúlt öt esztendőben, elvégre változnia kellett, a lakójával együtt.

A bútorok, amik valaha kitöltötték a meglehetősen tágas teret, George rendezkedésének eredményeként sorra az ablak közelébe vándoroltak, ahol reggeltől estig elég fény jutott olvasáshoz és rajzoláshoz egyaránt. Csak a terebélyes, mahagóni ruhásszekrény meg egy tükör maradt a helyiség másik felében – az a rész, mintha nem is tartozott volna a szobához, mert nem tartozott magához George-hoz sem.

Violet kötegnyi, szalaggal összefogott levelezőlapot dobott az öccse ölébe.

– Megmagyaráznád?

George kibontotta a csomót, és alaposan szemügyre vett minden egyes rajzot, némelyiket kétszer is. Csak az időt próbálta húzni vele.

– Szüfrazsett ellenes karikatúrák – mondta végül. – Nem csodálkozom. Amilyen hajmeresztő dolgokat egyes nők művelnek…

– Karikatúrák, amiket te készítettél – pontosította Violet.

George megdermedt. Még a száját is tátva felejtette.

Violet ezt beismerésként értékelte.

– Honnan…?

– Először a Daily Mirrorban fedeztem fel gyanús képeket, de aztán a kezembe kerültek ezek is – bökött a fiú ölében heverő csomagra.

George kábán ingatta a fejét.

– Honnan… honnan tudtad?

– Láttam az összes rajzodat. Legalábbis tizenöt éves korod előttről. – Violet enyhén megemelte a vállát. – Felismerem a kezed munkáját.

George végighúzta az ujját a legfelső kép alakjainak körvonalán.

– Fel, igaz? – Szinte suttogta. Szinte lágyan.

Violet közelebb lépett hozzá, csak szemernyit, és nem próbálta megérinteni.

– Miért rajzolsz efféléket?

– Fizetnek érte. Nem szorulok rá, de azért kellemes érzés. És jó vagyok benne, hisz látod.

– Jó… Kegyetlen vagy. Komolyan is gondolod, amiket leírsz?

– Komolyan! – horkant fel George. – Nem tudom.

Violet összevonta a szemöldökét.

– Ha te akarnál szavazni, azt támogatom, de Louise…! Ugyan már.

– Én is mondhatnám, hogy ha papa akar szavazni, azt támogatom, de ha te…! Ugyan már.

– Nem mondtam, hogy igazságos, ahogy most van. – Hiába várt, Violet nem felelt semmit. – Tessék, elismertem, hogy az enyémek a rajzok. Ez érdekelt, ugye? Ígérjem meg, hogy nem készítek többet? Tudod, hogy arra nem számíthatsz. – Violet hallgatott. – Helyes. Van talán egyéb megbeszélnivalónk?

A nővére mély levegőt vett, és odalépett a karosszék mellé.

– George… – Épp csak megérinthette a vállát, George ingerülten rázta le magáról a kezét. Felpattant a székből, és egészen az ablakig hátrált, ahol összefonta a karját, és behúzta a nyakát.

– Nem kell babusgatnod engem! Felnőttem, neked pedig most már ott van Herbert.

– Értem – lehelte Violet nagy’ sokára.

– Ugyan, mit értesz? – Megpróbálta megvetéssel megtölteni a hangját, de a nővére tényleg értette, és ezt ő is pontosan tudta.

– Lehetnél kedvesebb vele – vetette fel Violet. – Herberttel. Felnéz rád, de a viselkedéseddel megijeszted. Ahogy engem is. Örülnék, ha…

– Sajnálom, de ezt az örömöt meg kell tagadnom tőled – hadarta George, a szőnyeget bámulva a cipője orránál. – Távoznál, kérlek?

Ezúttal Violeten volt a meghátrálás sora.

– Ahogy akarod.

***

Violet kivételesen derűs hangulatban lépett be a Miller ház ajtaján. Egy egész délután odakint, a cirógató, későjúniusi napsütésben, Herberttel és a dajkájával – valóságos felüdülés volt.

A kisfiút kifárasztotta a szaladgálás, a játék, a szabadban töltött órák izgalma; csaknem elaludt jártában. A szalonból kiszűrődő éktelen rikácsolásra is csak nyűgösen nyöszörgött. Violet a dajkára bízta, és elindult megnézni, mi folyik a testvérei között, és mégis mire a ribillió.

– Valld be! Valld be! – visította Louise.

George fölényesen mosolygott rá.

– Nem tagadtam eddig sem.

– Van ebből a… a förtelemből több is? – Gyűrött újságot lobogtatott a kezében.

– Még szép – felelte George hetykén. – Tudod mit? Ezt a jelenetet is megrajzolom. Pompásan illene a sorba.

Louise felhördült. A földre hajította és megtaposta a lapot – ezúttal a Daily Mirror esett áldozatul a tombolásának –, aztán kiviharzott a szalonból. A jelenet színpadiasságát rontotta, hogy a bokánál szűkülő szoknya miatt csak egészen aprókat léphetett, ha nem akart orra bukni. A cipője sarkát azért rendesen odaverte a padlóhoz.

George-ra vajmi kevés hatást gyakorolt a lány toporzékolása.

– Hallanod kellett volna – fordult Violethez. – Csak te tudtad! Csak te tudtad! – ismételgette, kényeskedve elvékonyított hangon.

Violet a fejét csóválta, de mielőtt bármit mondhatott volna, George felemelte a kezét. – Ezt ne! Kérlek. Olyan jó kedvem van.

Majd, hogy ezt demonstrálja, fütyörészve, magában kacarászva sétált el Violet mellett.

– Nekem is jókedvem volt – jegyezte meg Violet, mikor az öccse már nem hallhatta, aztán felvette az újságot a padlóról, hogy lássa, mi dühítette fel annyira Louise-t – aki, úgy tűnt nem is tud már másképpen elhagyni egy helyiséget, mint dúlva-fúlva vagy gőgös sértődöttséggel, akár van rá mentsége, akár nincs.

Tudta, hogy karikatúrát kell keresnie, és gyorsan rá is bukkant. A gúnyrajzok többségével ellentétben – George rajzainak többségével ellentétben – ez feltűnően csinos és fiatal nőt ábrázolt, gyászruhában, felhúzott esernyővel, amint dölyfösen kijelenti: „Nem érdekel a politika, és nem is értem, de akkor is én akarom megmondani, hogyan csinálják.” Könnyű volt hozzáképzelni Louise fennhéjázó hanghordozását.

Hogy hihette George, hogy a húguk ebből sem jön rá a titkára?

Violet ismerte a választ: nem hitte.

***

Július első napja volt. Jeles nap, mivel George a hónap során most először jelent meg rendes időben, tisztességes külsővel az étkezésnél – bár már az is nagy szó volt, hogy egyáltalán megjelent. Violet utólag úgy vélekedett, már ebből sejtenie kellett volna, hogy valami szörnyűség készül. Baljós nap, jobban belegondolva.

Csakhogy túlságosan is örült a fiú békülékeny hangulatának, régóta hiányolt jó kedélyének, miközben makacsul nem vette számításba az intő jeleket. Az öccse valódi érzelmeit a nyájas maszk mögött, a lélektelenséget a tréfáiban, mikor Herbertet ugratta, a távolságot, amit gondosan fenntartott maga és őközöttük, míg látszólag szívélyesen és fesztelenül diskurált az édesapjukkal. Nem. Nem és nem. Violet addig áltatta magát, ameddig csak lehetett.

Ameddig George az étkezés végeztével meg nem törölte a száját, és azt nem mondta:

– Elmegyek.

– Sétálni? – kérdezte az édesapjuk szórakozottan, fel se pillantva a cikkből, amit épp olvasott. – Kiváló gondolat, George, gyönyörű napunk van. – Ő azt hitte, még mindig tart a játék.

George elmosolyodott, majdnem őszintén.

– Nem. Nem sétálni, és nem csak itthonról. Úgy döntöttem, az országot hagyom el.

Az édesapjuk ujjai közül kiesett a kanál, és hangosan csörrent a porceláncsészén.

– Hogy mit?

– Az országot – ismételte George készségesen. – Angliát.

– Hova mennél?

– Mindenhová. – Egy pillanatra megint az a fiúcska volt, aki egy a padlásról zsákmányolt ócska, rozsdás távcsövet lóbálva felfedezőset játszott a Hyde Parkban.

– Vagyis semmi célod nincsen – állapította meg Thomas Miller keserűen. – Szokás szerint.

– Sorolhatok országokat, ha szeretné – pimaszkodott George, de aztán némi töprengés után kibökte: – Van úti célom: az Osztrák-Magyar Monarchia. Megnézem magamnak Magyarországot. A dédapánk onnan származott, nem igaz? A szabadságharc után menekült el, és jött a szigetekre.

Az utolsó mondat úgy hangzott, mintha leckét mondana fel, Violet pedig megszokásból bólintott – hiszen ezt még ő tanította George-nak –, bár se az apja, se az öccse nem figyelt rá.

– Felderítem a családunk történetét. Hátha találok néhány távoli rokont is.

„Minek neked újabb rokon, ha minket is igyekszel elmarni magad mellől?” Csakhogy Violet nem akarta mások előtt feltenni ezt a kérdést.

– Az Osztrák-Magyar Monarchia? – szólalt meg hirtelen Louise.

– Igen, azt mondtam – erősítette meg George.

– De… arrafelé megint háború van. – Bizonytalanul csengett a hangja és éppolyan meglepetten, ahogy a családja meredt rá. – Bulgária megtámadta Szerbiát és Görögországot.

Violet először nem tudta, mit talál olyan furcsának – azon túl, hogy Louise tisztában van vele, mi történik a Balkánon –, aztán rádöbbent. A húga napok óta jóformán meg se mukkant, kivéve, ha feltétlenül szükséges volt, ám olyankor is a minimális közlésekre szorítkozott. Lelkesen, sőt, megszállottan bújta viszont az újságokat. Violet azt hitte, csak csökönyösségből és képmutatásból teszi, de talán rosszul ítélte meg a helyzetet. A képmutatást illetően legalábbis.

– Közel, de nem pont ugyanott – felelte George már-már elismerően. Az is beszédes volt, hogy nem fűzött a dologhoz egyéb kommentárt.

Violet hangja sürgető volt, szinte már követelőző:

– Nem mond semmit, papa?

A férfi habozott.

– Jó utat, George!

George köszönetképpen biccentett, aztán hátratolta a székét, felállt, és távozott. Thomas Miller védekezően Violet felé fordult.

– Ez akár még hasznos tapasztalat is lehet a számára.

***

Violet követte George-ot a furcsa – félig túlzsúfolt, félig sivár – szobába. George épp csak hátrapillantott a válla felett, mikor meghallotta nyílni az ajtót.

– Pocsék ellenzője vagyok a női választójognak – jegyezte meg. – Látod, Louise is miattam kezdte igazán komolyan gondolni. Hitted volna?

Violet megrázta a fejét.

– Mintha a WSPU nem lett volna már eddig is őrült egy gyülekezet.

– Hagyjuk ezt most!

George megrántotta a vállát.

– Másról szeretnél beszélni? Az én nagy kalandomról?

– Bármilyen undok is vagy, akkor se fogod elérni, hogy örüljünk, amiért elmész.

– Nem?

– Nálam semmiképp.

– Apánknál szerintem működött.

– Mi ütött beléd?

A vidámságot és kedvességet tettető George, és az ellenséges, cinikus George mögött ott rejtőzött az igazi is, az az ember, akinek Violet nevelte. Ott kellett lennie.  Ha előcsalogathatná…

– Nem haragszom rád, George.

– Ugyan, miért…

Violet felemelte a kezét. Az öccse elhallgatott. Felesleges lett volna újra felemlegetni a karikatúrákat, vagy azt, ahogy Louise-zal bánt és Herberttel és vele. Mindannyiukkal. Önmagával is.

– Nem haragszom rád. Tudom, hogy te énrám igen, de azt akarom, hogy tudd…

– Most már tudom – szakította félbe George. Tétovázott. Violet várta, hogy félszegen kimondja: „Én is, hiszen a nővérem vagy.” De hosszú szünet után George azzal folytatta: – Akkor is elmegyek.

Violet felsóhajtott.

– Nem kétlem. De szeretném, ha vissza is jönnél.

– Visszajövök, ha majd úgy érzem, itt a helyem. De most bocsáss meg, csomagolnom kell.

Ahogy ellépett mellette, megölelte, de csak futólag, kötelességből, mint puszta ismerőst. Violet érezte, hogy ennél többre a valódi búcsúzáskor se számíthat majd tőle.

 


 

Kiegészítés:
Ezt a cikket olvasta Louise:
http://839020023586336926.weebly.com/newspaper-articles.html

 

A pontozási szempontokat innen könnyedén kimásolhatod.

8 hozzászólás (+add yours?)

  1. nuzajec
    ápr 04, 2015 @ 01:13:30

    Szia itt is, Kedves Író!

    Alapvető követelmények (7 pont)

    Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ±5%) (1 vagy 0 pont adható)

    Igen, ez egyértelmű. 1 pont

    Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)

    Itt ugyanazt mondhatnám el, amit a főtörténetednél, szóval nem ismétlem magam. 1 pont

    A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)

    Kicsit mást vártam a leírás alapján, mint amit a történetben kaptam, de összességében passzolt hozzá. 1 pont

    A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)

    Valahogy nem éreztem elég hangsúlyosnak, és odaillőnek. Én valami radikálisabb, mesterkéltebb történetre (karakterre, személyiségre, cselekményre) számítottam; ez az egy kis szó erősebb volt több tucatnál, és mégsem funkcionált olyan hangsúlyosan, ahogy azt vártam volna. 0 pont

    Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)

    Nem láttam benne semmi hibát (vagy csak átsiklottam felette, mert lekötött a történet 🙂 ), és most a vesszőhibák sem szúrtak szemet. 3 pont

    A feladat teljesítése (15 pont)

    A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)

    Nekem egy kicsit kevés volt a korszak atmoszférája, igazából bármi ráhúzható – igen is, meg nem is. 1 pont

    Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)

    Nem megyek mélyebben bele, inkább lentebb térek ki részletesebben, és indokolom meg a pontomat, mert úgy hiszem, úgy jobban átlátható és érthető lesz. 1 pont

    Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)

    No, akkor:
    Igazából itt sem volt olyan mélységű a történetiség, hogy érdembeli véleményt lehessen alkotni erről a kérdésről, de mégis jobbnak éreztem kissé szétbontani a dolgokat.
    A kulturális rész, ahogy a főtörténetnél, úgy itt is ez volt a legerősebb. Az újságok konkrét megnevezése mindenképpen pozitív, segített a kapott korszakba belegyúrnia az embert. A mentalitással voltak problémáim (ld. következő pont), de George gunyoros viselkedése (meghajlás) valahogy sikeresen fedte le azt a változást, amiből Anglia szépen lassan kilábalt. Kicsit bele is csúsztunk a társadalmi aspektusba, ami ilyen téren – számomra – eltalált volt, de egy apró észrevétel felett nem tudok elmenni. Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy a szüfrazsetteket összekeverik a szüfrazsisztákkal, és ez nem lenne probléma, hiszen nem az a szeglete a történelemnek, amit az egyértelmű tudáshoz szoktak sorolni. Viszont a leírásod alapján nekem úgy tűnt, Violet inkább a NUWSS táborát erősíti, akik „csak” politikai jogokat követelt a nőknek. A radikálisabb szervezet a WSPU volt, és mivel beleírtad ilyen konkrétan, kissé kihasználatlanul lógott a levegőben (mert, hogy miket meg nem tettek azok a nők, hajaj!), de ne érts félre, ez már csak az én hóbortom, ezért nyilván nem vonok le pontot (szép is lenne).
    Gazdaság… ez a legnehezebb szerintem, mindig mondom is magamnak, hogy én itt gondban lennék, hogyan csempésszem bele úgy, hogy ne tűnjön erőltetettnek, és szépen belesimuljon a történetbe. Összességében: 4 pont

    Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)

    Hm… Az egyetlen helyen, ahol hangsúlyt kapott ez a szál, az a Monarchia és a háború volt. Tudom, hogy a korabeli publicisztika némileg más volt, mint a mai, de ez az a horderejű hír volt, ami megrogyasztotta Európát már az elején is. Kicsit szkeptikus vagyok, hogy csak ennek vonzata jut eszébe egy angolnak, és nem a trónörökös ellen elkövetett merénylet, amit a szigetországbeli mentalitás 1649 óta nehezen emészt meg. 0 pont

    Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)

    Eh… Azt hiszem, ami a főtörténetedben annyira tetszett Gyuri bácsi személyét illetően, most kicsit csalódottá tett. Örülök, hogy tegnap már nem tudtam elolvasni hozzá a melléktörténetet, és csak most került rá sor. Megint a fránya őszinteség: beleerőltetted Gyuri bácsi rajzolását, hogy rajta keresztül hozzákapcsold George-ot. Mind a ketten gúny-művészkedtek – George esetében teljesen belesimult a történetbe, és elhittem, a főtörténetedbe is ösztönszerűen került be, de nem. Mesterkélt volt, nekem legalábbis rettenetesen. Lehet, hogy rosszul gondolom, hiszen, ebbe azért minden ember mást és mást lát, de engem személy szerint nem győzött meg, sőt, el is kedvetlenített (meg ne kérdezd, miért :/ ). 1 pont

    Klasszikus szempontok (8 pont)

    Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)

    George-ot egyszerűen imádtam, azt hiszem, kicsit magamra ismertem benne, főleg a világjáró vágyaival. Természetesnek hatott minden megnyilvánulása, őszinte volt ez a karakter, szerethető, hiteles. A többieket nem mozgattad meg nagyon se tetteikben, se érzelmeikben. Nem voltak nagyon megismerhetőek, de a főkaraktert remekül kiegészítették, és szerintem a mellékszereplőknek valahol ez a funkciójuk. (Violet-re fentebb tértem ki a szüfrazsett mozgalommal kapcsolatban) 2 pont

    Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)

    Számomra mind a három pont megfelelő volt, semmi nem volt túl sok, vagy kevés – ez egy jól eltalált írás volt ezen a téren. Amit a főtörténetednél kicsit hiányoltam, az ugye a karaktermélység volt, amit ki is fejtettem. Itt, látod, nem volt ezzel probléma, mert a leírás hozzáidomult a szereplővilághoz, megvolt az egyensúly, nem éreztem sehol sem hiányt. 3 pont

    Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)

    Egy kivágott szelet volt, egy jelenetsor, ami szépen illet egymáshoz, nekem különösebb problémám ezzel nem volt. Szerkesztett, elvarratlan szálak és szájbarágás nélküli történetet kaptam. 2 pont

    Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)

    Igen, és azt kell mondjam, hogy sokkalta jobban tetszett, mint a főtörténeted. Tudom, hogy az a lényeg, hogy az író elégedett legyen magával, de engedd meg, hogy leírjam a kis kívánságomat: bárcsak a melléktörténeted lett volna a főtörténeted, és fordítva. 1 pont

    Köszönöm, hogy olvashattalak!

    Zajec

    Válasz

  2. Abinor
    ápr 18, 2015 @ 11:12:36

    Kedves Szerző!

    Ebből a történetből a másikban szereplő nagyapa előéletét ismerhettem meg, és most már tudom, miért ragaszkodott ahhoz, hogy az unokáját Tamásnak kereszteljék. Tetszett a történet, köszönöm az élményt!

    Üdv:Abi

    PONTOZÁS:

    Alapvető követelmények (7 pont)
    – Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont adható)
    = 1 pont
    * Korrekt.

    – Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)
    = 1 pont
    * Korrekt.

    – A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)
    = 1 pont
    * Korrekt.

    – A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    = 1 pont
    * Hiányos műveltségem miatt nem értettem a címet, de utánanéztem, és így tökéletesen megfelel.

    – Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)
    = 3 pont
    * Nem találtam benne hibát.

    A feladat teljesítése (15 pont)
    – A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)
    = 1 pont
    * Szerintem igen.

    – Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)
    = 2 pont
    * Hitelesnek tűnt.

    – Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    = 6 pont
    * A jellemzők megfelelőek.

    – Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    = 2 pont
    * Utalás szerepel.

    – Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)
    = 4 pont
    * A kapcsolót megtaláltam, tetszett.

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    – Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)
    = 2 pont
    * A karakterek szerepüknek megfelelőek.

    – Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)
    = 2 pont
    * Itt is, mint a főtörténetnél, néha elkeveredtem, ezért egy pont levonás.

    – Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)
    -= 2 pont
    * Korrekt.

    – Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)
    = 1 pont
    * Tetszett a történet, örülök, hogy megtudhattam, miért akart a főtörténetben a nagyapa disszidálni, és miért akarta vinni az unkáját is magával, illetve honnan ered a rajztehetsége.

    Válasz

  3. Luthien Lovemagic
    ápr 20, 2015 @ 17:55:18

    Kedves író!

    Különösen tetszett a témaválasztás. A leírásból ugyan nem igazán derült ki, hogy köze lesz a történetnek az angol nőjogi mozgalomhoz, illetve a cím is minden másra utalt csak erre nem, de a központi téma mégis ez volt. Így ugyan mást kaptam, mint, amire számítottam, de nem bántam, tetszett, főleg a stílus angolokra jellemző visszafogottsága. Illett ehhez a történethez.

    Alapvető követelmények (7 pont)

    – Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont adható)

    Igen, 1 pont.

    – Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)

    Végül is igen, bár én odatettem volna a jellemzőkhöz, hogy angst, mert azért volt benne az is, de ettől eltekintek, mert az általános is lefedi, 1 pont.

    – A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)

    Ez sajnos nem, nem utal arra, amiről végül igazából szól a történet, 0 pont.

    – A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)

    Sajnos, itt is az a helyzet, mint a leírásnál, nem fedi le a történetet, 0 pont.

    – Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)

    Erre viszont megadom a max. pontot, semmilyen hibát nem fedeztem fel benne, 3 pont.

    A feladat teljesítése (15 pont)

    – A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)

    Igen, bár el kellett gondolkodnom rajta, és keresnem az utalásokat, de végül minden összeállt, 1 pont.

    – Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)

    Amennyire ismerem ezt a korszakot az alapján azt mondhatom, hogy igen, 2 pont.

    – Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)

    A társadalmi és kulturális jellemzők elég hangsúlyosan jelen vannak. A nők helyzetének leírása illetve egyéb apróságok, mint pl. Luise politikában való járatlanságának említése nagyon jól kirajzolják a nők akkori helyzetét. Viszont a gazdasági viszonyok néhány említés szinten megjelenő momentumon kívül szinte teljesen elsikkad, összesen 5 pont.

    – Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)

    Van. A szüfrazsett mozgalom egyértelműen hangsúlyosan van jelen, sőt az I. Világháború is megjelenik említés szintjén, 2 pont.

    – Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)

    A Gyuri bácsi! Nem semmi, hogy George-ból mi lett, és hogy pont Magyarországon kötött ki. Nekem tetszett a kapcsolat, ötletes volt, 4 pont.

    Klasszikus szempontok (8 pont)

    – Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)

    Violet és az apa karaktere tetszett a legjobban, főleg az előbbi. Violet gondolatai szimpatikusak voltak, érdekes volt rajtuk keresztül megismerni a testvéreit. Viszont sem Louise, sem George nem tudott megnyerni magának. Valahogy egyikükkel sem sikerült együtt éreznem, vagy a véleményüket elfogadnom. Talán ez is volt a célod, ezt nem tudom, de így nekem nem volt az igazi, 1 pont.

    – Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)

    Az elején már említettem a stílus angolos visszafogottságát. Ez nagyon illett a történethez, amiből kifolyólag a párbeszédek és leírások is összhangban voltak és illettek a műhöz. Sikerült végig stílusban maradnod, ami nagyon jó, 3 pont.

    – Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)

    Jó és következetes volt a történetvezetés, ugyanakkor kicsit kiszámítható, 1,5 pont.

    – Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)

    Alapjában véve igen, de van némi hiányérzetem, amit nem igazán tudok szavakba önteni, de mégis ott van, 0,5 pont.

    Üdv: LL, Kritika Klub (Megtalálsz minket a Merengő fórumon.)

    Válasz

  4. Őszike
    ápr 21, 2015 @ 18:00:08

    Kedves szerző! 🙂
    Végre sikerült eljutnom ide, és elolvasnom a melléktörténetedet is.
    Pontozás:
    Alapvető követelmények (7 pont)
    – Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont)
    Igen, korrekt, 1 pont.
    – Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont)
    Igen, korrekt, 1 pont.
    – A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont)
    Hát ö… a leírásból nem tudtam túl sok mindenre következtetni, egy picivel talán többet is elárulhattál volna, 0,5 pont.
    – A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    Sajnos (szerintem) nem, 0 pont. 😦
    – Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont)
    Ezzel viszont nem volt semmi gond, 3 pont. 😉

    A feladat teljesítése (15 pont)
    – A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont)
    Igen, korrekt, 1 pont.
    – Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont)
    Korrekt, 2 pont.
    – Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    Szerepelnek, 6 pont.
    – Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    Igen, korrekt, 2 pont.
    – Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont)
    Először nem esett le, de aztán ez a búcsúzkodós jelenet eszembe juttatta a főtörténetet, szóval nagyon kreatívan kapcsoltad össze a történetet, 4 pont.

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    – Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont)
    Mindegyik karakter tetszett, kivéve George. Nem tudom megfogalmazni, miért, egyszerűen nem…, 1,5 pont.
    – Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont)
    Sikerült végig tartanod ugyanazt a stílust, tetszettek a leírásaid és a párbeszédeid is, 3 pont.
    – Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont)
    Kerek kis történet volt, 2 pont.
    – Tetszett a történet? (max. 1 pont)
    Tetszeni tetszett, de ebből is hiányzott számomra valami, amit nem tudok megfogalmazni, mindegy is, 0,5 pont.

    Üdv, Őszike

    Válasz

  5. rekushchan
    ápr 22, 2015 @ 20:12:58

    Pontozási szempontok a melléktörténethez:
    Alapvető követelmények (7 pont)
    Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont adható)
    Igen, maximálisan.  1 pont.

    Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont adható)
    Figyelmeztetés ennél a történetnél sincs, a jellemzője pedig „általános”, ezt hozta is. 1 pont.

    A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont adható)
    Igen, szerintem az, bár én kicsit mást vártam. Azért megadom az 1 pontot, elvégre rendben volt.

    A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    Szerintem a cím egyáltalán nem illik a történethez, nem utal rá, nincs vele összhangban. Erre 0 pontot adok, bocsi.

    Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont adható)
    Egészen jó, egy-két elgépelés, de ez előfordul, 3 pont.

    A feladat teljesítése (15 pont)
    A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont adható)
    Az elején kissé nehéz volt elhinnem, hogy az előzetesen feltüntetett korszakban játszódik, de végül is átjött. 1 pont.

    Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont adható)
    Leginkább az, bár volt néhány dolog, ami nem igazán illett az adott korba. Szerintem Violet „harca” nem volt túl hiteles. Hol van a nők kizsákmányolása elleni, egyenjogúságukért való küzdelem? Itt csak a szavazati jogokról volt szó, ami szintén fontos, de én hiányoltam a többit is. Lehet, hogy szőrszálhasogató vagyok, de ez van.  1 pont.

    Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    A társadalmiról nagyrészt már értekeztem fentebb, erre 1 pontot adok, a gazdaságira 2 pontot kapsz, a kulturális is nagyon jól átjött, erre szintén 2 pont jár, ez összesen 5.

    Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    Igen, megtaláltam benne az utalást, megfelelőnek találtam, 2 pontot adok rá.

    Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont adható)
    Nem igazán éreztem a kapcsolódást, de azt hiszem, csak azért, mert én sosem veszem észre a nyilvánvaló dolgokat, és mindenre nyakatekert megoldást próbálok keresni. Azonban, mikor átbeszéltem egy barátnőmmel, hirtelen leesett. Gyuri-George. Hatalmasat koppant, és bár elég egyszerű megoldás, nekem nagyon bejött. 4 pont.

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont adható)
    A legidősebb testvér esetében ugyanazt éreztem, mint a másik történetben Pirinél. Semmit. Azonban George már egy sokkal valódibb, élőbb, szerethetőbb karakter volt, ahogyan Violet is. 1 pont.

    Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont adható)
    Minden rendben volt, megadom rá a 3 pontot.

    Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont adható)
    Gondosan felépített történetet kaptam, megfelelően le is zártad, nem csapongtál ide-oda, így megadom mind a 2 pontot.

    Tetszett a történet? (max. 1 pont adható)
    Igen, tetszett, sőt, ez valamiért jobban elnyerte a tetszésemet, mint a főtörténet, szívesen olvastam volna hosszabban is, de hát csak ennyi fért bele. 1 pont 

    Üdv,
    Rekush

    Válasz

  6. Sybill Dumbledore
    ápr 26, 2015 @ 16:30:38

    Kedves író!
    Mennyiben hasonló és mennyiben más, mint a főtörténeted! Nem is csodálkozom rajta, de mégis… hű. Azt hiszem, inkább bele is kezdek a kritikaírásba:

    Alapvető követelmények (7 pont)
    Teljesíti-e a terjedelmi követelményt (3 ezer szó ± 5%) (1 vagy 0 pont)
    Igen, teljesíti.
    1 pont

    Korrekt a jellemzők, a figyelmeztetések és a korhatár megjelölése? (1 vagy 0 pont)
    Általános, bár talán egy ici-picit dráma is, talán odaillett volna a jellemzőkhöz… bár ezt inkább te érzed. Itt teljesen korrektnek éreztem a 12-es korhatárt, valamivel “súlyosabbnak” tetszett a történet.
    1 pont

    A leírás megfelelő? (1 vagy 0 pont)
    Kicsit másra számítottam az alapján, amit leírásként megadtál… legalább egy indokra, hogy a “miért” kiderüljön. Ez nem volt meg, mégse tudom, hogy lehetett volna azt, amit itt olvastam, jobban körülírni. Talán ha a családról beszélsz egy kicsit, hogy “a viszonyuk egyre inkább romlik”, vagy nem tudom… tényleg nem, és valóban sajnálom, hogy ezzel nem vagyok most valami nagy segítség.
    0 pont

    A történet címe képes-e funkciója betöltésére, kapcsolódik-e a történethez? (0,5 pont/szempont, vagyis 1 pont adható)
    Na, hát ez viszont egy egyszavas, figyelemfelkeltő cím volt, és tökéletesen illik George-hoz! Így, hogy most már tudom is mit jelent, már a kérdés második felére is erőteljes igennel tudok válaszolni.
    1 pont

    Milyen a történet helyesírása? (max. 3 pont)
    Itt még csak elírásokat se fedeztem fel, vagy ha igen, már nem emlékszem rájuk. Szerintem nincs benne ilyen típusú hiba.
    3 pont
    (eddig 6/7 pont)

    A feladat teljesítése (15 pont)
    A történet egyértelműen a kapott történelmi korszakban játszódik? (1 vagy 0 pont)
    Hát ha máskor nem, az Osztrák-Magyar Monarchia említésekor kiderült, melyik korban is vagyunk, bár olykor egy kicsit össze voltam kavarodva, hogy akkor most melyik történeted melyik korban íródott. Legszívesebben fél pontot adnék rá, de olyat nem lehet, és végsősoron mégiscsak rájöttem valamikor anélkül, hogy külön töprengenem kellett volna rajta, és nem is csak a fejlécből jöttem rá a korszakra.
    1 pont

    Történelmileg hiteles-e az írás? (max. 2 pont)
    Én azt mondom, igen. Ami nálam itt szempont, annak megfelel: abszolúte nem tűnik mainak, de túlontúl réginek sem, és mindjárt vissza is jutok az előző kérdéshez. Mindenesetre én nem találtam semmi nem odaillő dolgot.
    2 pont

    Szerepelnek-e a történetben a kapott korszak gazdasági, társadalmi és kulturális jellemzői a kihívás leírásának megfelelően? (2 pont/szempont, vagyis összesen 6 pont, a részpontszámok a következőképpen bonthatók: az adott szempont nem szerepel → 0 pont, az adott szempont szerepel, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az adott szempont a kihívás leírásának megfelelően szerepel → 2 pont)
    Társadalmi jellemzők… a női szavazatjog követelése ennek éppen elég. Gazdasági jelzőt nem találtam… kulturálisat nem merek konkrétan megnevezni, de azt éreztem a történetben, hogy Ott volt.
    4 pont

    Van-e a kihívás leírásának megfelelő utalás a kapott korszak egy nagyhatalmi konfliktusára? (max. 2 pont, a következőképpen bontható: nincs utalás → 0 pont, van utalás, de nem a kihívás leírásának megfelelően → 1 pont, az utalás megfelel a kihívás leírásának → 2 pont)
    Itt a kérdésem: hogy lehet ott az utalás nem megfelelően?* No de igen, ott van az, hiszen amikor George bejelenti, hogy elmenni készül, szóba is kerül, hogy a balkánon háború van. Mondhatni a világháború előestéje, vagy annak az előestje. Ez szerintem egy határozott Igen a kérdésre.
    2 pont

    Milyen a kapcsolódás a főtörténethez, mennyire kreatív? (max. 4 pont)
    Erősen kapcsolódik hozzá, George/Gyuri bácsi miatt mindenképp. Én viszont a főtörténetet olvasva már annak elejétől azt éreztem, hogy mennyire is hasonlítanak egymásra. Tudom, kapcsolódás és összefüggés nem egy és ugyanaz, mégis, én teljesen összetartozónak éreztem őket. Valaki ugyanúgy el akart menni, a testvér ugyanúgy marasztalta… csak másképpen ért véget.
    4 pont
    (eddig 13/15 pont)

    Klasszikus szempontok (8 pont)
    Milyen a karakterábrázolás? (max. 2 pont)
    Itt sokkal jobban érzősnek a külön jellemek, mint a főtörténetednél. Meg tudtam különböztetni a testvéreket egymástól, bár róluk sem tudtam meg az emberek személyiségénél mérvadó apróságokat, ám azok talán bele se férnének egy “ilyen rövid” történetbe. Ami fontos, hogy enélkül is élethűvé tudtad varázsolni őket. Talán Miller-apa tűnt kicsit túl gyenge-jelleműnek nekem, bár lehet ezt már arra is fogni, hogy belefáradt a fia viselkedésébe és valóban jobbnak látja úgy, hogy “akkor inkább menjen.”
    2 pont

    Milyenek a leírások, a párbeszédek és a stílus? (1 pont/szempont, vagyis összesen 3 pont)
    Leírások elég vegyesen akadtak. Azt megtudtam, hogy milyen ruhát visel Louise, de azt nem például, hogy milyen színű a szeme, a haja… nem is tudom, hogy ez baj-e. Nem is azért említem meg, hogy rossz, mindenesetre furcsa. Ez a kevéske leírás viszont nagyszerűen illeszkedett a történetedbe (-: A párbeszédeknél talán egy eset kivételével végig tökéletesen tudtam, mikor ki beszél. A stílusodra most nem is találok szót… a legelején hagytál kicsit unni magam, de aztán úgy felvetted a fonalat és úgy hoztad egymás után a leírást, a párbeszédet és a cselekvést, hogy végig ébren tartottad a figyelmemet.
    3 pont

    Milyen a történet felépítése, a dramaturgia? (max. 2 pont)
    Furcsa… itt is ugyanolyan sok üres sor szerepelt, mégsem zavart, nem is értem, miért. Az olvasást most is könnyebbé tette, ám ezúttal nem lassított le a sok üres hely. A cselekmény pedig egész végig követhető volt, előre érezhető, de nem kiszámítható… na jó, az elején (és a “baljós jeleknél) én megvallom, George leendő öngyilkosságára számítottam, de ezt már csakúgy meg kellett jegyeznem. Egyedül a végén volt kicsit “hihetetlen” pontosabban szólva hirtelen a lezárás. Egyébként minden egy szépen ívelt mederben folyt.
    2 pont

    Tetszett a történet? (max. 1 pont)
    Egy pont? Ezen már keseregtem, de gondolom egyértelmű a kérdés, mit kezdek vele. Tetszett hát! Nagyon is, még ha esetleg… szóval ha esetleg nem is tűnik olybá. Teljesen magaddal ragadtál, nem is nézegettem magamra jellemzően félpercenként a kis görgetőt, hogy mikor érek már a történet aljára, ez pedig még egy nekem tetsző történetnél is óriási siker. Szívesen olvasnék George-ról még többet, akár mindennek a viselkedésnek az előzményét is. Persze nem kicsalni akarom belőled (-: Tényleg, innentől már csak dicsérni tudlak.
    1 pont
    (eddig 8/8 pont)

    Örülök neked, hogy megírtad, további kellemes írást és sok-sok ihletet kívánok! Köszönöm, hogy olvashattam!
    Üdv,
    Sybill Dumbledore, Kritika Klub (a Merengő fórumán megtalálsz minket)

    *Úgy, hogy a feladat a következő:
    [A történeteknek u]talniuk kell az adott korszak egy tetszőleges nagyhatalmi konfliktusára
    Ne ez álljon a cselekmény középpontjában, a korszak sajátosságaihoz hasonlóan feltűnés nélkül, de egyértelműen kell utalni rá.
    Vagyis ha a nagyhatalmi konfliktus áll a középpontban/nagyon feltűnő, akkor benne van ugyan a szövegben, de nem a leírásnak megfelelően.
    Tigi

    Válasz

  7. Visszakövetések: Lehull a lepel | Testis Temporum Kihívás
  8. Assa
    máj 05, 2015 @ 18:45:58

    ZAJEC:

    Végigtekintve a véleményeken összességében nem volt szerencsés címválasztás. 🙂

    Nem sikerült igazán beleélnem magam a korszakba, bár megnéztem egy rakás epizódot minden sorozatból, ami kb. akkoriban játszódik, hogy elkapjam a hangulatot.

    Tudom, hogy két külön szervezet volt, és azt is, hogy miben tértek el.
    Bár ez az eredmény szempontjából nem számít és nyilván nem is látszik az elkészült novellán, de a történet jóval korábbi verzióiban (mikor még úgy volt, fősztori lesz belőle és mielőtt rájöttem, hogy bizonytalan vagyok ezzel a korszakkal) még részletesebben benne is volt ez a kérdéskör.
    Aztán kirajzolódott, miről szól majd pontosan a novella, kik lesznek a szereplők, és ők már nem merültek bele ebbe a témába. Louise érdeklődése felületes (egyelőre), George-é is – ő mindenkit egy kalap alá vesz, és ez azért lett a WSPU-kalap, mert Emily Davison halálával indult az egész sztori, és mert az WSPU tevékenységének nagyobb a visszhangja, rajtuk egyszerűbb fogást találni a gúnyolódáshoz. (Louise robbanékony természetére is célozni akart vele.)

    Ferenc Ferdinándra gondolsz? Ez még nem az, csak 1913 és a második Balkán-háború, ezért ilyen vonatkozásban említik.

    George Miller= Molnár György (Gyuri bácsi)
    Próbáltam minél több utalást elrejteni erre. A rokonokat (két lánytestvér+apa) ábrázoló rajzok a falon, Péter és Piri beszélgetése arról, hogy Gyuri bácsi Angliából jött Magyarországra még nagyon fiatalon. Aztán az, hogy Gyuri bácsi szinte megismétli a Violettel folytatott beszélgetése végét a hazatérésről. A melléktörténetben pedig az a nyom, hogy George a magyar gyökereit keresi. (És a Thomas-Tamás nevek esetleg.)

    ABINOR:

    „Megvan, megvan a kapocs, de jó!”
    Pontosan így reagáltam, mikor először olvastam a véleményedet.
    És még a Thomas-Tamás összefüggést is észrevetted.

    LUTHIEN LOVEMAGIC:

    Angst? Nem voltam benne biztos, elmegy-e annak, így inkább nem írtam oda.
    A leírásokkal mindig megszenvedek. És sokszor a címekkel szintén, még jobban is.

    A gazdasági utalásos résszel nem tudtam mit kezdeni, utánaolvastam, keresgéltem, de hogy mit és főleg hogyan illesszek bele… ezzel gondban voltam.

    Örülök, hogy tetszett a kapcsolat. 😀

    Karakterek: igazából ez volt a cél Louise-nál és George-nál, mert ők se őszinték önmagukkal, szerepeket mutatnak a világ felé.

    ŐSZIKE:

    Leírás: a(z egyik) gyenge pontom.

    Cím: George-ra és Louise-ra vonatkozott volna, mert mindketten szerepet játszanak, de ha nem, hát nem, ügyesebben kellett volna érzékeltetnem, vagy más irányból megközelíteni a címválasztást. 🙂

    Karakterek: George, George, George… 😀 róla volt a legnehezebb írni. Mindig kifogott rajtam.

    REKUSH:

    A címnél csak azt tudom ismételni, amit Őszikének írtam, George és Louise viselkedésére utalt volna, ha működik, de nem. És én még azt hittem, ez passzol jobban a kettő közül. 😀

    Louise még fiatal, keveset látott és tapasztalt a világból. És elkényeztetve, burokban nőtt fel. Megmarad a külsőségeknél, mint a gyászruha vagy az esernyője, nem gondol bele mélyebben (majd ezután fog csak), és mivel ő a szavazati jogot ragadta ki az egész problémakörből, a többiek is csak erre reflektálnak. Ha komolyan venné az egészet (meg hosszabb lenne a sztori), bele lehetne menni komolyabban is, de Louise harca itt még nem igazi harc, csak egy játék a számára, amivel felhívhatja magár a figyelmet és bosszanthatja a többieket.

    Örülök, hogy végül meglett a kapocs. Eredetileg valami kacifántosabbat akartam, de aztán arra jutottam, ha már ilyen, viszonylag közeli korszakokról van szó, miért is ne lehetne ez az összefüggés közöttük?

    Karakter: strigula George-nak is. 🙂 Ő rendesen megkínzott írás közben, még véletlenül se csinálta, amit kellett volna.

    SYBILL:

    De jó, hogy valakinek tetszik a cím. :-))
    A leírás… az sose megy könnyen, és ráadásul mikor ehhez kellett írni egyet, az agyam már nem bírt több munkát.

    Nagyhatalmi konfliktus: igen, inkább az előest előestje ezzel az 1913-as háborúval.

    Nagyon örülök, hogy megtaláltad a kapcsolatot, és láttad mellette az egyéb hasonlóságokat is. 🙂

    Miller-papa: hozzászokott, hogy baj van a gyerekekkel, azt intézi más. A nevelőjük vagy az anyjuk vagy később a legidősebb testvér, Violet.

    Leírások: nem akartam belemenni a külsejükbe, Louise ruhája is csak azért került szóba, mert jelentősége volt. A terjedelem miatt nem is éreztem fontosnak kitérni rá.

    Válasz

Vélemények

Jogok

A kihívásra való jelentkezéssel automatikusan hozzájárulsz, hogy a kihívásra készült történeteid megjelenjenek a kihívás oldalán, vagyis itt, és fenn is maradjanak az eredményhirdetés után még egy hétig – később bármikor szólhatsz, és leveszem a történeteidet.
A felkerülő történetek szerzőik tulajdonában állnak, engedély nélküli lemásolásuk szigorúan tilos.

Facebook oldal